Full version: Lökfråga
asali
Jag planterade vitlök och lite vanlig lök förra hösten som kom upp i år, de var nästan bara vitlöken som kom upp och på en av dom plantorna så blev de som 3 smålökar längst upp på blasten, kan de bli så på vitlök?
Jag är ju så sugen på en sån där luftlöksplanta (el vad den heter) men jag hittar ingen sådan lök att köpa och nu tyckte jag att de här såg ut som en sådan;)
Kryddhagen
Det blir sådana små lökar även på vitlöken.Skrapa lite på dem så känner du att det luktar vitlök. Jag har luftlök om du är intresserad.
Påtoppen
Jag är också intresserad av att köpa luftlök smile.gif
Kryddhagen
Gå in på köp sälj-sidan så kan vi få kontakt.
Preussen
CITAT (asali @ 19-08-2013, 08:15) *
Jag planterade vitlök och lite vanlig lök förra hösten som kom upp i år, de var nästan bara vitlöken som kom upp och på en av dom plantorna så blev de som 3 smålökar längst upp på blasten, kan de bli så på vitlök?
Jag är ju så sugen på en sån där luftlöksplanta (el vad den heter) men jag hittar ingen sådan lök att köpa och nu tyckte jag att de här såg ut som en sådan;)

Vitlök sätter du på hösten men vanlig lök, såsom gul lök planteras på våren.
Jadå, topplök är vanligt på vitlök beroende av sort. Läs gärna mer om vitlök på vitlökstråden här på odla.nu
asali
Ja men det lustiga är att de blev kvar några gula lökar efter i fjol sommar som kom upp nu i vår igen, dom var fortfarande små men dom kom i alla fall, så de går tydligen:).
Jag har dock försökt odla både röd och gul lök flera år men de blir aldrig nåt direkt resultat så de har jag gett upp nu:)
Preussen
CITAT (asali @ 19-08-2013, 22:50) *
Ja men det lustiga är att de blev kvar några gula lökar efter i fjol sommar som kom upp nu i vår igen, dom var fortfarande små men dom kom i alla fall, så de går tydligen:).
Jag har dock försökt odla både röd och gul lök flera år men de blir aldrig nåt direkt resultat så de har jag gett upp nu:)

Ja, lökar är oftast tvååriga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon