Anna-Karin Lundberg
19-08-2013, 11:34
Jag hoppas få tips av er på en växt att sätta framför min fiskdamm. Platsen har en tegelvägg med klätterspaljé (armeringsmatta) på ca 130x130 cm och platsen har sol nästan hela dagen. Det är lerhaltig jord som är "normalfuktig" (men rätt lätt kan ges extra vatten) och jag bor utanför Stockholm (zon 2-3).
Jag vill ha något som blommar "hela sommaren" (inte i gult eller orange) och gärna doftar. Den får inte växa sig enorm eftersom platsen inte är så stor, men det är inga problem att klippa en del. Den får gärna klättra själv, eller om den blir uppbunden och sen "stannar där" (vill inte binda igen och igen).
Jag är öppen för förslag, har funderat på någon ros. Möjligen ihop med clematis, men har lite dålig erfarenhet av dem, de vissnar så ofta ned helt oväntat. Jag har tänkt mig en perenn, men finns "toppentips" på ettåringar så är även dessa välkomna.
Nån som har någon favoritväxt att rekommendera?
vårälskare
19-08-2013, 12:41
[attachment=78181:P8190021.JPG]Törnrosas kjortel blommar hela sommaren.
Kan nog köpas som planta men går även bra att fröså. Måste dock sås tidigt för att komma igång på försommaren. den klättrar själv du behöver flera för att täcka hela vägen. Inte någon bra bild men kortet är taget i början av juli
CeciliaR
02-09-2013, 22:25
Jag älskar klematis och tycker dom är mycket tacksamma så jag håller på dem

Annars kanske någon sort av blomsterkaprifol eller vildkaprifol kunde fungera? Eller klätterhortensia?
Anna-Karin Lundberg
03-09-2013, 06:05
Tack för tips.
Jag var väl inne på nån mindre klättrande ros och kanske clematis, men de jag provat har vissnat ner titt som tätt. Kanske är platsen de fått inte idealisk.
Törnrosas kjortel såg vacker ut, har jag aldrig provat. Klätterhortensia blir för stor, det är bara en mindre vägg.
Allekulla
03-09-2013, 07:10
En ny klättrare för mig är slingerstormhatt. Den skulle nog passa storleksmässigt. Hur det är med härdighet hos dig vet jag inte, men här var den till min förvåning perenn! Luktar inte (vad jag vet). Blommar rikligt och länge, vissnar ner över vintern.
Sen tänker jag att du inte ska ge upp clematis, de tar ofta några år på sig att etablera sig, efdtersom de utvecklar rotsystemet först.
Jag älskar Törnrosas kjortel, har sått den i många år. Egna frön gror bäst och man sätter dom i jan febr. Dom är ljusgroende.
Allekulla
03-09-2013, 21:54
Doftar Törnrosas kjortel?
kerstin z5-6
03-09-2013, 23:15
slingerstormhatt är härdig till z 6 och över ett annat alternativ är en småblommig eller storblomming clematis
Nenna på Aspö
08-09-2013, 19:47
Tänk på att jorden måste bytas om du tänkt plantera rosor på mark där du tidigare haft ros, de orsakar jordtrötthet!
Vildkaprifol doftar underbart och blommar hela sommaren, växtsättet är dock inte det allra roligaste, den är ganska gles och tanig. Ett alternativ kan kanske vara en härligt blommande clematis med en underplantering av myskmadra för doftens skull?
vårälskare
08-09-2013, 20:32
Törnrosas kjortel har inte någon doft, men är en underbar blomma som blommar hela sommaren och även långt in på hösten till den fryser.
Belinda
29-09-2013, 19:33
Hejsan
Min absoluta klätterfavorit är helt klart luktärt! Blommar hela sommaren
Och doftar fantastiskt!
Anna-Karin Lundberg
30-09-2013, 06:37
Jag beställde en ros ändå. Den har tydligen svag doft, men ska vara frisk och blomma länge och inte bli så enormt stor, en Climbing Bonica.
Jag har blivit så suktad av törnrosas kjortel att jag bestämt att prova det i vår, fast på annan plats. Jag har aldrig sett såna plantor säljas, är det att så egna frön som gäller?
Luktärt har jag provat men det funkar inte här, blir bara en "tanig tråd" så nu ger jag upp det. Den skulle nog behöva mer vård/bättre läge än vad jag har att erbjuda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.