Trädgårdsmannen
08-04-2004, 10:12
Hej,
Vad är egentligen tanken med markväv?
Skall man ha den över eller under jordlagret?
Min ursprungliga tanke är att man lägger den ÖVER jordlagret och sedan täckbark ovanpå för att på så sätt dels slippa ogräs som växer underifrån och upp i rabatten och dels så att man slipper frösådda ogräs som får näring från jorden och etablerar sig i rabatten.
MEN, nu har jag förstått på andra att många väljer att lägga den UNDER jordlagret för att inte underliggande ogräsrötter skall nyttja näringen i jorden och sedan jord och eventuellt täckbark ovanpå. Men då slipper man ju inte frösådda ogräs?
Visst, man kan ju lägga väv både över och under jordlagret så har man garderat sig, men det är väl inte det som brukligt är?
Hur går ni andra som använder väv?
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2004, 10:21
Det finns lite olika typer av vävar är det den där svarta väven som Ingrid på V lade under pallkragarna i Gröna rum så är det en utmärkt väv att lägga under täckbarken för att hindra ogräs, den svarta väven brukar ofta kallas marktäckväv. Det går utmärkt att göra kryss i denna och plantera och sedan täcka den med bark och det gör inget om solen skulle komma åt att skina på denna väv, den är UV-beständig.
Är din väv däremot lite mer grå och filtaktig så är denna inte riktigt anpassad för det du tänkt dig denna brukar grävas ner en bit i marken som hinder för rötter ex. vid plattläggningar och liknande. Denna bör inte utsättas för minsta solljus den bryts nämligen ner av solljuset.
Trädgårdsmannen
08-04-2004, 10:55
Hej,
Nja, jag har inte valt väv än som tur är, men om det nu är så att jag lägger matjord ca 50 cm över en yta på cirka 100 kvm och sedan väv över matjorden med 10 cm täckbark ovanpå - kommer då verkligen gamla rötter och ogräsrester UNDER jorden att tränga upp igenom jorden när den inte får något ljus med tanke på att det är 50 cm jord, väv och 10 cm bark ovanpå? Det är ju inte direkt nära till kanten av ytan för att leta efter ljus heller när det är 100 kvm. Vad skall jag välja för att slippa ogräs? Jag trodde i min fantasi att det inte skulle orka komma upp någonting av det gamla "under" om jag lägger så tjockt lager med ovanstående, därför tänkte jag lägga väven över jorden så att det inte frösår sig någonting.
???Hilfe...
Louise i Göteborg
08-04-2004, 11:05
"Bara" jord stoppar inga hallon eller det andra du har pratat om, inte ens om du lägger på en meter.....sorry
Om du vill slippa att gräva bort alla rötter är det tjock markväv under den nya jorden som gäller. Ev medföljande ogräs är en annan plåga.
Fröogräs kan gro i barkflisen också - tyvär. Däremot stoppas de av en tunn väv typ fiberduk. Den tunna duken förmultnar på några år men då har kanske dina marktäckare tatt sig. För att dölja fiberduken under tiden funkar barkflis, grus eller vad som helst - en smakfråga.
Den ogräsfria trägården finns inte!
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2004, 11:07
Nästan ingenting verkar kunna tränga igenom den svarta marktäckväven (hos mig verkar inget ta sig igenom) och det lilla ogräs som ev. lyckas gro i lagret med täckbark går lätt att dra bort. Det som är problemet med marktäckväven är att det inte går att gräva ner kogödsel och liknande i framtiden utan näringen måste gå att vattna ner ifall man gödslar + det funkar ju inte så bra att plantera lökar och liknande.
Jag odlar squashen i en marktäckväv som är nästan antik vid det här laget den börjar närma sig 10-12år och den ser fortfarande fin ut så den håller ganska länge. Hållbarheten brukar ofta anges av tillverkarna som runt 15år för hobbyodlare och runt 4år för yrkesodlare som ofta kör med maskiner på sina mattor. Men sliter man inte på mattan alltför mycket lär den hålla ganska länge.
Är det en lite större slänt kan det vara billigare att köpa större mängder väv än att köpa de där småförpackningarna som finns i handeln. Ex. Waterboys har större mängd marktäckväv till ett bättre meterpris.
http://www.waterboys.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.