orkideh89
Hej!
Jag kom i från Kroatien som jag var på semester för en vecka sedan. I Split flygplatsen blev jag stående fascinerad av detta träd med ovanligt vackra röd blommor.
Träden hade stora frökapslar som ser ut som gigantisk stora ärtskidor. Tog några bilder av trädet. Bladen på trädet var glansig och oval så som apelsin eller citrusträdens.

Jag nopprade åt mig några fröbaljor som har redan torkat som jag ska s nästa vår, för jag antar att det är för sent för säsongen. Jag skulle vilja söka på mer information om detta träd, men kan ej namnet på.
Kommer någon från Kroatien eller länder där detta träd är vanligt? eller finns det någon bildad människa som har sett detta och kan namnet på?
Gossen Ruda
Korallbuske.
emmma
Hej!
Jag vet inte sort men tror det är någon typ av korallträd Eryhhrina.
Hälsningar Emma
strandskatan
Lycka till med sådden! Av mina 6 köpta Erythrina crista-gallifrön från Impecta grodde tre och lever än efter ett och ett halvt år, fast ser lite dassiga ut just nu, kan fota dem i morgon om du är intresserad. Det du har, om det är en klätterväxt(?) måste vara någon annan korallbuske, för mina växer bara rakt upp. Jag sådde mina tidig vår, minns inte precis när, fröna var känsliga för för mycket fukt, tre av fröna ruttnade. Ska bli kul att höra hur det går för dig, du måste rapportera!
orkideh89

hmm! sökte på koralbuskeser och fick bland annat nedan länk se bilder som ser lite annorlunda ut både på sin blad och blomman! Titta på bilden i länken nedan och jämför med mina bilder, du ser att de är både i formen och tjockleken är annorlunda!

är du säker på det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korallbusksl%C3%A4ktet
orkideh89
Tack för era tips!
Jag sökt på Erythrina crista-galli och jag ser att det är den växten. Tror att bäst att jag väntar med att frö-s dem till våren, eller hur?

Är det svårodlad/ fröna svåra att gro och komma upp?

Sofia
strandskatan
Minns jag rätt följde jag de här såråden:

Soak the crista galli seeds in warm water for 24 hours prior to sowing in the late spring. Sow the seeds in sterile compost mixed with 50 percent perlite or sharp sand. Leave at least 1 inch between the seeds, and bury them less than 1 inch deep in the compost. Water the container thoroughly and allow all excess water to drain away. Enclose the container inside a transparent or white plastic bag, holding it in place with an elastic band. Place the pot in a warm, bright location until the seeds germinate. Transplant seedlings into individual pots once they are large enough to handle.

Enligt impecta kan fröna sås året om, men då gäller det förstås att ha växtbelysning.

Och som sagt, inte för blött, för då ruttnar de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon