Sallytintin
Vi har byggt en ny grind till vår entré. Grindstolparna fanns sedan tidigare och för 3 år sedan planterade vi en klematis (Cardinal Rouge) på var sida om stolparna. Tanken var att göra en båge över grinden som klematisen skulle få slingra sig i, men det verkar hopplöst eftersom där inte är någon fart alls i plantorna. Har bestämt mig för att flytta plantorna men då behöver jag något annat att fylla ut med annars ser det ut som att grinden hänger i luften. Vill helst ha något som inte vissnar ner på vintern, det behöver inte vara vintergrönt men inget som fryser ner helt. Problemet är att utrymmet är ganska smalt, max 50 cm, och bredvid klematisarna finns på ena sidan en doftschersmin och på den andra en rosenspirea. Finns det något som kan funka tro? Vill helst slippa flytta dom befintliga buskarna. Jag bor i zon 1 rolleyes.gif .
kerstin z5-6
Har du gödslat?
Klint
Jag ser att kerstin zon 5-6 läser hon kan mycket så du får nog råd, annars är det bra att du skriver zon men väderstreck är också bra och om det är blåsigt eller skyddat, Vildsvin kanske kan va nåt men jag är ingen expert!

Edit: jag är helt nykter men denna förbenade skrivplatta Vildvin menar jag!
Sallytintin
Tack för svaren!
Haha, några vildsvin vill jag inte ha ;-) Men vildvin kanske kunde vara något. Läget är ganska lugnt västerläge, bor visserligen på slätten men har rätt mycket träd o byggnader som läar från det hållet. Jorden är sandjord. Gödslat har jag gjort med kogödsel och benmjöl. Dom kom fint i våras men sen var det som att dom stannade upp och den ena plantan vissnade ner ganska mycket. Trodde kanske att konkurrensen från grannarna är för stor?
kerstin z5-6
CLEMATIS tar en stund .. i clematis fallet an detta ett tag fråga Finn kätterväxtforum
Sallytintin
Okej, tack för tipset. Får se om jag ger dom en chans till på samma ställe, annars provar jag nog att flytta dom.
Peztis
CITAT (Klint @ 20-08-2013, 22:20) *
//... Vildsvin kanske kan va nåt men jag är ingen expert!
Edit: jag är helt nykter men denna förbenade skrivplatta Vildvin menar jag!

rotfl.gif Underbart att läsa en lördagskväll!
Allekulla
Jag hade definitivt gett dem ett par år till. Och en riklig giva med hönsgödsel på våren när de börjar växa. En av mina planterade har jag inte sett överhuvudtaget på 3 år!!! I år kommer den med kraft och vacker blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon