Ulrika Westin
I bakkant växer det rönnar som skuggar "ängen" framför. I ovalens framkant är trädgårdens gräsmatta. På "ängen" växer vitsippor m m men mycket består ängen idag av gräs som tagit över, hallonskott, ganska stora stenar under ytan och diverse ogräs. Allt är nu bortklippt. Förslag mottages tacksamt! Bortgrävning av allt ogräs? Markduk? Jord? Någon växtlighet? Grus? Bark? Och sedan odla i större bäddar/krukor?
mamamaggan
Vi anlade en äng för ett par år sedan. Grävde inte bort något men slog ner allt så lågt det gick.

Sedan ett lager med tidningar , sådär 4-5 kvällstidningar tjockt , och så en markduk.

På med mager jord, köpte av en bonde i närheten , han hade en hög som legat i flera år , ängsväxter vill inte ha jord med mycket näring.

Köpte fröer från pratensis.se , sådde två gånger första året , vår och höst och likadant år två. Nu har vi en ganska bra äng , vi ska dra upp sådant vi inte vill ha eller har för mycket av innan min man slår ängen med lie.
Piccante
Eftersom du har rönn och hallon på ängen så slår du inte ängen årligen? Röj bort slyn och nästa år slår du ängen tidigast efter midsommar och krattar bort allt gräs du slagit av. För mycket näring i ängen leder till igenväxning.
kerstin z5-6
äng är svårskött oh tar lång tid...
mamamaggan
Att få den precis som man vill tar som sagt lång tid.

Vi har i alla fall fått igång våran och nu måste vi vårda den . Ta bort det vi inte vill ha , slå med lie när fröerna är mogna och så i lite mer av vad som saknas.
addo
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2013, 00:22) *
äng är svårskött oh tar lång tid...

Om man är väldigt specifik med hur man vill ha den med speciella arter i åtanke osv, så är det svårt. Vill man bara att det ska blomma fint och locka insekter så är det ju jätte lätt.

Slå varje år, se till att börja på näringsfattig jord och håll borta växter som har tendens att ta över.
Klint
Pratenses säljer även plantor, de har lite lättare att etablera sej. Jag blandade i mitt lilla ängsdike. Jag har lite blandade blommor där. Vallmo , prästkragar, blåklocka Klint, mfl.
Allekulla
Vi är lite lata. Vi har en ganska stor slänt, som vi eldar av tidigt på våren varje år. I stället för att slå den. Det håller ner sly o d.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon