Hej!
För ett år sedan flyttade vi in i ett hus och i år fick vi första plommonskörden men till vår stora besvikelse ser dem allra flesta frukter inte normala ut till utseendet, ej heller bladen. Många av plommonen ser ut att ha "blåmärken" på ena sidan sen ser det ut att rinna ut något som ser ut som kåda ur små hål. Innuti plommonen är fruktköttet ofta brunt, ser nästan ut som det är nå kryp i dom. Många av frukterna ser även ut att ruttna på plats, även fast plommonen inte hänger tätt ihop. Bladen har ofta små upphöjda gröna "prickar" eller så är bladen fulla med små hål som är bruna i kanten. Bifogar en bild och hoppas någon kan ge oss ett svar på vad detta kan vara. Trädet är nog väldigt gammat.
Det skulle kunna vara plommonvecklare, vi har det på våra plommon också
Det är säkert plommonvecklarens larver som du hittar i frukten, det är karaktäristiskt med den blå missfärgningen och den lilla droppen vid ingångshålet. De mögliga frukterna har angripits av svampen Monilia fructigena, ofta en följd av t.ex. plommonvecklarens angrepp. Skadorna på bladet kan vara hagelskottsjuka som kan orsakas av både olika svamparter och bakterier.
jimvidar
05-09-2013, 15:03
Jag köpte Pyretrin i våras och sprutade på mina fruktträd, jag har aldrig haft så fin frukt som i år. Spruta innan blomning på mark och stam upprepa under blomningen. håll rent under träden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.