MaliniSkåne
21-08-2013, 12:27
Hej alla trädgårdsfantaster! Kanske ni kan hjälpa mig med detta?!
Jag går och funderar på vad man ska ha under fruktträden när man anlägger sin lilla fruktlund. Den ska innehålla kanske 5-6 fruktträd. Marken är just nu ett kalhygge efter några granar. Jorden är mycket lätt och sandig, på vissa ställen nästan utan matjordslager och det är full sol utom andra halvan av em (förutom att det ju så småningom kommer att bli skugga av fruktträden.
Har funderat på att så ängsgräsblandning (Pratensis) eftersom jorden är som den är. Blir det problem om man vill gödsla träden men hålla ängsmarken mager? Vad kan man annars ha om man inte vill ha gräsmatta som ju ändå inte får gå in under träden och stjäla vatten och näring?
Någon som har idéer? Vad har ni under fruktträden?
Jag har myskmadra och vårlökar under mitt körsbärsträd och är mycket nöjd med det. Under mitt plommonträd har jag försökt med hasselört, men den växer mycket sakta.
Jag har lerjord, men tror att myskmadra är rätt så anspråkslös. Och hasselört tror jag växer bättre i lättare jord, har jag för mig i alla fall.
Hej
Du kan välja perenner som passar din jord, det funger bra för att perenner ta näring från översta jord men träd rötter ta näring fån djup jord.
H.Bassam
MaliniSkåne
21-08-2013, 20:55
Tack för svar, men om man planterar fullt med perenner under, hur kommer man då åt att plocka frukten utan att krossa de stackars växterna?
Jag har också myskmadra och lökar under mina träd plus vitsippor, liljekonvaljer och olia sorter taklök och en sort mossa som blir gul som jag inte vet va den heter. Du behöver inte oroa dig för växterna de är tåliga, Den årstiden som lökarna blommar har du inget där att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.