Baoa
Jag har haft problem med spinn och bladmögel ute.

Jag har några paprikaplantor jag skulle vilja ta in, de måste planteras om först. Dom är bara ett halvår så det är inte hela världen om dom skulle kola vippen för jag har inte fäst mig så emotionellt vid dom, bara lite :roll:

Vågar jag ta in dem?

Jag vill inte ha in spinn, bladmögel eller någon annan skit! Jag funderar på att plantera om dem, sätta ner dom i källaren med ohyrepinnar och låta dom stå där nere i någon vecka. Men.. dom har ju paprikor på sig så det känns inte som en bra ide.

Att bara kika igenom dom och sen ta in dom vågar jag inte, om jag skulle missa något skulle jag bli tokig. Hatar att jaga bladlöss..

Några tips? g.gif Testar att posta under även under skadedjurskategorin.
Bassam
Hej
Insekter tycker om torra miljö, så för att undvika dem, du kan duscha dem varje morgon.

Obs

du kan inte använda bekämpning medel före insekter attackera dem, men kan man använda vatten som blandad med såpa och T sprit.

H.Bassam
theseraphim
Att plantera om hjälper i regel inte då ohyran sitter i plantorna i sig. Insektespinnar eller som jag förmodar Provado ska inte användas på ätliga växter då imidaklopriden tas upp av växten och sprids ut i hela växten. Det bästa är om man vill vara säker att låta de stå kvar för skörden blir i regel ändå dålig längre fram på hösten eftersom det blir mindre solljus
vanjalarsa
Jag har inget svar på frågan men jag har en liknande fråga : Jag har en sk. dr Westerlunds blomma som har stått i kallväxthuset hela sommaren och är stor och välväxt. Nu undrar jag : kan jag ta in den över vintern utan att riskera invasion av vita flygare och dylikt? Eller ska jag ställa den i garaget över vintern där det är lite svalare än inomhus och kanske ta skott av den nu att rota inne ? Vad tror ni är bäst ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
theseraphim
CITAT (vanjalarsa @ 29-08-2013, 11:11) *
Jag har inget svar på frågan men jag har en liknande fråga : Jag har en sk. dr Westerlunds blomma som har stått i kallväxthuset hela sommaren och är stor och välväxt. Nu undrar jag : kan jag ta in den över vintern utan att riskera invasion av vita flygare och dylikt? Eller ska jag ställa den i garaget över vintern där det är lite svalare än inomhus och kanske ta skott av den nu att rota inne ? Vad tror ni är bäst ?

Klart att risken blir högre ju mer man tar in i huset så att säga och själv hade jag övervintrat den i garaget då jag tycker att pelargonior som övervintras svalt blir mycket bättre. Sen kan man aldrig skydda sig mot någon form av ohyra hur man än bär sig åt. Missköter man tex vattning så kommer det ohyra som på beställning.
vanjalarsa
Tack !
Jag kommer att övervintra den i garaget. Den får stå kvar i växthuset tills det blir frostrisk.
Tack för svaret
CillaM
CITAT (vanjalarsa @ 29-08-2013, 17:48) *
Tack !
Jag kommer att övervintra den i garaget. Den får stå kvar i växthuset tills det blir frostrisk.
Tack för svaret

I och med att du knappast direkt äter på pelargonen så kan du gott stoppa ner några Provadopinnar i krukan och ställa den på sin ljusa plats inomhus. Dessutom så är det lite som så att insekter går sällan på just denna men det finns naturligtvis undantag.
vanjalarsa
CITAT (CillaM @ 29-08-2013, 21:15) *
I och med att du knappast direkt äter på pelargonen så kan du gott stoppa ner några Provadopinnar i krukan och ställa den på sin ljusa plats inomhus. Dessutom så är det lite som så att insekter går sällan på just denna men det finns naturligtvis undantag.

Tack Det har du ju rätt i.
Det känns onekligen trist att ställa undan den nu när den har blivit så välväxt och fin.
Nu måste jag ta mig en funderare...
Ally
Till Baoa, om du tar in din paprika plantan efter du har skördat kan du klippa ner till ca 10 cm, skär bort rötterna så att plantan får plats i en 15cm kruka, och sedan ha den på fönsterbreda.
Det funkade för mig förra året. Vattna som en vanlig inomhus växt, fast sparsamt i början. Den kommer att se helt död ut ett tag, men sen kommer skott, och man får blommor och frukt redan vid mars.
Eftersom man klipper ner hela plantan får du bort all spinn och bladmögel.
Bassam
Hej

När man ser ut insekter på växter man kan döda insekter på olika sätt, som man kan rensa hela växter med T sprit, eller man kan drunkna hela växter i hink som full med vatten nästa 30 minuter.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon