BackaHans
Jag var i Skottland för några veckor sedan och såg detta träd. Vet du vad det är för något? På håll såg det ut som en tall, men på nära håll liknad det mest en kaktus.
Huggorm
Brödgran, Araucaria araucana

http://en.wikipedia.org/wiki/Araucaria_araucana
jegi
Helt klart, en favorit, finns stora på norska västkusten och i Danmark. Finns nog några här hemma också bl a en ca 7 meter hög i Botaniska trädgården i Visby. Lite känsliga alltså, dels för vårsol + tjäle, dels för djup tjäle i sig.
Jag planterade en ca 1,5 meter hög i somras hemma, ska få lite lull lull till vintern så får vi se om den klarar sig.
Huggorm
Det hade varit intressant att köpa några meter värmekabel och gräva ned runt rötterna så man kunde hålla tjälen borta åtminstone när trädet är ungt. Får det bara etablerat sig och skickat ner rötter till djupare grundvatten så blir de ju härdigare
Piccante
Finns en i centrala Göteborg i stadsdelen Landala.
jegi
CITAT (Huggorm @ 22-08-2013, 19:44) *
Det hade varit intressant att köpa några meter värmekabel och gräva ned runt rötterna så man kunde hålla tjälen borta åtminstone när trädet är ungt. Får det bara etablerat sig och skickat ner rötter till djupare grundvatten så blir de ju härdigare

Har gjort det, Huggorm, dessutom plantering i ren sand. Förresten har Peter Korn brödgran, är inte det i dina trakter?
Huggorm
Blir spännande att se resultatet nästa vår då
masa
Araucarierna är gamla arter som härstammar från superkontinenten Gondwana som låg på södra halvklotet. Sedemera flöt kontinenterna till sina nuvarande platser och Araucarierna följde med. Därför finns dom naturliga bestånden i dag i Australien, delar av Sydamerika och Nya Guinea med angränsande öar.
BackaHans
Igår fick jag hem min Brödgransplanta från Egnérs växter. Den är ju ganska liten så jag tänkte ha den i kruka tills den växer till sig lite.

Några funderingar:

Var tror ni att den trivs bäst? Utomhus, inglasad altan? Sol eller skugga? Vattning?

Hur övervintrar jag den bäst? Har tillgång till jordkällare och även ett vindsutrymme som är frostfritt, med fönster.
jegi
Framgång med utomhusplantering beror på var i landet man bor. Som sagt är den känslig för tjäle, särskilt i kombination med vårsol. En liten planta går ju att ställa ut om den är väl skyddad mot det nämnda ovan.
Jag skulle välja vinden eller altanen om det inte är för kallt på den. Den växer oliiidligt långsamt, särskilt i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon