kolmask
Jag har varit lite dålig på att kupa potatisen, så det var en del som hunnit bli gröna. Skulle man kunna använda de gröna som utsäde nästa år tro?
Sen undrar jag hur man sparar potatis för att använda som utsäde? Något år lade jag dem i matkällaren, men det tålde de inte. Kanske måste förvaras i sand? Annars brukar mina potatisar klarar sig utmärkt i marken över vintern. Varje vår blir jag lika förvånad när det skjuter upp blast från kvarglömde potatisar smile.gif Borde kanske testa att gräva ner utsädet och ta upp dem till våren och låta dem grodda sig innan plantering?
masa
Grön potatis är utmärkt till utsäde, de brukar t.o.m. hålla bättre p.g.a. högre solaninhalt. Det är lite av ett lotteri att lämna potatisen i jorden över vintern. Vi brukar få mängder av uppkomst av glömda knölar, men den senaste vintern tog död på de allra flesta.
Förvara de gröna potatisarna på ett svalt ställe, det gör inget om det är ljust. Dom kan se bedrövligt skrumpna ut till våren, men det gör ingenting sålänge det finns groddar på dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon