Det här är vårt första år med växthus. Sommartid har jag inställt så att taklucka börjar öppnas vid ca 25 grader. När jag ser att den öppnats helt öppnar jag även dörren.
Men nu, i mitten av augusti, är risken för ett överhettat växthus inte större än att det räcker med enbart takluckan för temperaturreglering. Har dock öppnat dörren varje dag, för att få ventilation och minska risken för mögelbildning på våra tomat- och gurkplantor.
Känns detta onödigt? Hur gör ni andra, ni som inte bara tror som jag, utan vet bättre ... Håller ni växthusdörren öppen vid den här tiden på året, och i så fall i vilken omfattning?
1. Hela dygnet?
2. Några timmar mitt på dagen?
3. Aldrig, d v s känner ni att den biten känns onödig?
Mindre ventilation ger såklart högre temperatur och snabbare mognad, men ökar risken för mögel. Om någon av er har något tips här, så mottages detta med tacksamhet ...
Ni som är berikade med växthus modell större, behöver kanske aldrig fundera så mycket över den här biten, men för oss som har ett mindre växthus, säg ett på mindre än 10 kvadratmeter, då blir det såklart lite mer känsligt.