stickans
Det här är vårt första år med växthus. Sommartid har jag inställt så att taklucka börjar öppnas vid ca 25 grader. När jag ser att den öppnats helt öppnar jag även dörren.

Men nu, i mitten av augusti, är risken för ett överhettat växthus inte större än att det räcker med enbart takluckan för temperaturreglering. Har dock öppnat dörren varje dag, för att få ventilation och minska risken för mögelbildning på våra tomat- och gurkplantor.

Känns detta onödigt? Hur gör ni andra, ni som inte bara tror som jag, utan vet bättre ... Håller ni växthusdörren öppen vid den här tiden på året, och i så fall i vilken omfattning?

1. Hela dygnet?
2. Några timmar mitt på dagen?
3. Aldrig, d v s känner ni att den biten känns onödig?

Mindre ventilation ger såklart högre temperatur och snabbare mognad, men ökar risken för mögel. Om någon av er har något tips här, så mottages detta med tacksamhet ...

Ni som är berikade med växthus modell större, behöver kanske aldrig fundera så mycket över den här biten, men för oss som har ett mindre växthus, säg ett på mindre än 10 kvadratmeter, då blir det såklart lite mer känsligt.

rosita
Jag har ett växthus på 10 kvadratmeter och 2 takluckor som öppnar vid 20 grader och 2 vid 22 grader. Dörren öppnar jag när det känns hett fast alla fönster är vidöppna. Jag har en dörr som är i två delar och oftast står den övre delen öppen hela dagarna när solen skiner.

Det händer under riktigt varma sommardagar att trots allt öppet är det nära 30 grader därinne. Då brukar jag spruta kallt vatten på golv och glas för att svalka av. Alltför varmt är ju inte heller bra!
kerstin z5-6
öppen dörr har jag juni -aug -före dagg o frostnätter blir för besvärligt här , luckorna öppnas efter + 20
stickans
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2013, 21:10) *
öppen dörr har jag juni -aug -före dagg o frostnätter blir för besvärligt här , luckorna öppnas efter + 20

Tack för era svar!
Både Rosita och du låter alltså takluckan öppnas redan vid 20 grader. Ska justera ner ... Har f ö märkt att det vill bli för varmt där inne heta sommardagar - trots att både ventilationslucka och dörr är öppen ...

Om jag fattat rätt så har du kerstin:
- alltid öppen dörr från juni t o m augusti
- stängd dörr t o m maj och fr o m september, p g a risk för frost under den tiden
jaj-51
Nu på hösten är möglet det besvärligaste.

Ett fönster på glänt dygnet runt.
Dörren på glänt brukar stänga på natten men glömmer ofta.

När risken för nattfrost kommer blir det stängda dörrar och fönster förstås.

Alla blad på tomaterna plantorna är borttagna upp till en metern och plantorna toppade strax över sista tomatklasen.
stickans
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2013, 06:28) *
Nu på hösten är möglet det besvärligaste.

Ett fönster på glänt dygnet runt.
Dörren på glänt brukar stänga på natten men glömmer ofta.

När risken för nattfrost kommer blir det stängda dörrar och fönster förstås.

Alla blad på tomaterna plantorna är borttagna upp till en metern och plantorna toppade strax över sista tomatklasen.

Tack jaj! Här kom ett bra tips om ventilation.

Intressant också det du skrev om beskärning. När det gäller den biten, så har jag i första hand tagit bort de största bladen på både tomater och gurka, för att ge mer av ljus på tomaterna. Efter tips från forumet ... ;-)
Det är alltså bättre att nu i första hand ta bort blad nerifrån och uppåt?
Att nu dessutom ta bort allt över de sist bildade tomaterna känns rätt. Det som idag bara är blom, lär väl inte ens hinna utveckla sig till gröna sylttomater. Dessa sylttomater är f ö något som vi värderar högt. Riktigt gott! När vi inte hade växthus, fick vi i stort sett enbart skörda gröna tomater och konservera.
rosita
CITAT (stickans @ 23-08-2013, 09:43) *
Tack jaj! Här kom ett bra tips om ventilation.

Intressant också det du skrev om beskärning. När det gäller den biten, så har jag i första hand tagit bort de största bladen på både tomater och gurka, för att ge mer av ljus på tomaterna. Efter tips från forumet ... ;-)
Det är alltså bättre att nu i första hand ta bort blad nerifrån och uppåt?
Att nu dessutom ta bort allt över de sist bildade tomaterna känns rätt. Det som idag bara är blom, lär väl inte ens hinna utveckla sig till gröna sylttomater. Dessa sylttomater är f ö något som vi värderar högt. Riktigt gott! När vi inte hade växthus, fick vi i stort sett enbart skörda gröna tomater och konservera.

Gröna tomater är även goda att steka tillsammans med lök och någon klyfta vitlök. Provade det förra året för första gången och det var riktigt gott!
stickans
Tack rosita för det tipset! Det ska vi såklart testa ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon