hs04290
Hej! Köpte o planterade detta träd förra sommaren. Handlade på Zetas, var tyvärr tvungen att åka på begravning i mälarort på vägen hem, och det var högsommarvärme i min golf!!!! innocent.gif Tror att toppen for illa där, och efter vintern stod det klart att det inte fanns ngt liv i den.
För övrigt växer den i bästa välmåga, men jag undrar;
vad är bäst;
att vänta på att ngt sidoskott försöker ta sig uppåt (vilket inget ser ut att göra) ELLER
att försöka leda upp ett sidoskott till nytt toppskott?
OCH iså fall; vilket sidoskott skall jag välja????

Tacksam kunniga åsikter!
Helena
Huggorm
En bild hade underlättat väldigt för att kunna ge ett bra råd
jegi
Bästa Helena. Det finns en till i en trädgård nära dig som kaninerna misshandlade i vintras. Den har då skickat ut fler skott i alla fall. Men som Huggorm säger en bild vore bra, eller så kommer jag över.
hs04290
Se fikainbjudan i privatlådan!!
Det här med bilder.... har inte lärt mig hur man gör.
Försöker i stället beskriva: Ett ca 2,5 m högt träd. Grövsta stammåttet ca 4 cm i diam. Genomgående stam till 2,5 m´s höjd, där sidogrenarna sprider sig utåt som ett parasoll (5 st). Uppåt fortsätter ett dm-långt intorkat svart toppskott!
MVH, Helena
Huggorm
Det låter ju alldeles utmärkt, det trädet kommer få en bred krona som en ek eller liknande. En stam på 2,5m och sedan krona är väll nästan optimalt?
kangas
Jag har ganska många strimlönnar och just den manschuriska är min favorit! Supervackert träd.

Vid ett tillfälle var jag i Munkedal hos en trädguru (som förser bl.a Zetas) och en del av hans strimlönnar hade frusit ner föregående vinter. De hade 4-5 meterlånga årsskott och eftersom barken är det allra finaste med det trädet var han nästintill böjd att regelmässigt börja skära ner småträden i fortsättningen.
Svaret är alltså att ja, jag tror också att ditt träd kommer igen. yes.gif
jegi
Satt och bläddrade i gamla trådar och det slog mig när jag läste denna att manchurisk strimlönn nog är lite känslig. Tittade på min igår och den har flera toppskott som frusit tillbaka men som sedan ersatts av två uppåtriktade skott, som vuxit rejält så den överlever utan problem såna skador.
Huggorm
Nja, enligt denna sida skall det vara en av de härdigaste strimlönnarna och klara zon 5 i skyddat läge: http://www.maples.se/acer/tegmentosum/tegmentosum.asp

Men i naturen växer de ju som undervegetation och skyddas därmed från kalla vindar och en del av vintersolen. I trädgårdar verkar de flesta odla dem i full sol, vilket de kanske inte riktigt klarar.

För övrigt har jag ännu ingen strimlönn alls, det är nästan skandal när man är trädsamlare
Alexander-VG-zon3
Har inte plats för mer träd, men lät intressant med att klippa ner regelbundet. Då får man antagligen också stora blad på köpet, kanske skulle se häftigt ut. Och går att hålla i mindre format. Nåt att fundera på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon