Maria H
Fick hjälp härinne att identifiera den och nu vill jag ha ett gäng till. Blommar så härligt, härdig och lockar till sig massor massor av fjärilar!
Kollat med Plantagen Uddevalla o Blomsterlandet Stenungsund o Uddevalla. Några tips?????

Maria H
kerstin z5-6
Du kan kolla Botans växtvagnar , annars brukar de finnas att beställa här
odlarglädjen
Maria H
Tack Kerstin. Beställde på odlarglädjen. Inte riktigt den färg jag var ute efter, får leta efter den till våren verkar det som. Min nya favorit, njuter så av alla fjärilar som flockas runt, dessutom trivs den trots min sandiga jord som jag har så svårt att få någon ordning på - och hönsen låter den vara..... Tack för hjälpen!

Maria Hz2
CillaM
Annars gör du som så att du samlar fröer när kapslarna blivit bruna och spröda. Håll handen under kapseln o kläm till med andra handen. Mängder av fröer kommer ut, du sår på vårkanten, tidigt ifall du vill ha blom.
kerstin z5-6
Det går dåligt att så smalbladigt fackelblomster , har man bara en planta får man inga fertila frön. Har försökt i åratal till dess jag läste Ove j s artikel i sta.

Det bredbladiga vanliga är lätt att så dock.

Färg kan bero på jorden och fotografen .. var bladen smala o blanka, blir det nog rätt planta angel_not.gif
CillaM
Jag fick fröer från en god vän för 1,5 år sen av smalbladig fackelblomster och jisses vad de grodde! Så nog funkar det alldeles utmärkt!
kerstin z5-6
Hon har nog två olika plantor då. Jag som bara delat min får aldrig grobart frö
Anna-Karin Lundberg
Jag har just packat upp min order med växter beställda via internet och där låg ett SMALBLADIGT FACKELBLOMSTER! Orden las för över en månad sedan, så jag hade glömt vad jag beställt...

Jag tänkte mig den vid min "vilda" vid en lite skuggigare och fuktigare plats på tomten, men nu när jag såg bilden på din, Maria, så undrar jag om den kanske kan bo lite soligare och torrare, på en plats där jag ser den bättre. Jag köpte även tre olika salvior, man de bo ihop tro? Platsen jag tänkte har sol nästan hela dagen och det är torrare, men lerjord och inte kruttorrt. Vad tror ni som har erfarenhet?
kerstin z5-6
Visst kan de vara fina i samma rabatt men eftersom de har en liknande form , blommar nästan samtidigt -skulle jag sätta någon perenn emellan med ett annat uttryck, eller en blad växt. Salvian mår bra av läget medan fackelblomster gillar fuktigare växtplats , är det inte torrt så går den fint där den med
Maria H
Fackelblomstret på min bild köptes ifjol. Står sandigt och med sol i stort sett hela dagen. Jag är dålig på att bevattna så den har stått bra tprrt hela s0mmaren och med kommandohönor som sprättar runt omkring den.

Jag kanske haft tur för resten av trädgården har inte varit särskilt frejdig i sommar efter den vinter som var...

Maria
Lotta i Gbg
Nu vet jag inte om jag är fel ute, men om det är bilden längst upp som du fått identifierat som smalt (fast du har skrivit smalbladigt så jag kanske är fel ute) fackelblomster, Lythrum virgatum, så tycker nog jag att det inte stämmer. Det ser ut att vara ett vanligt fackelblomster, Lythrum salicaria I det här sammanhanget kan det ju vara viktigt eftersom det är som Kerstin påpekar svårt att få frön från L virgatum.
kerstin z5-6
L virgatum. är det jag talat om hela tiden -tack Lotta jag kanske var otydlig där och igen ett bevis på att vetenskapliga namn ger mer klarhet i frågor. Smalt fackelblomster.

Däremot har jag delat min med framgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon