Full version: Blåsig balkong
Elanah
Jag bor i ett hög hus på 7:e våningen, vilket resulterar i att min balkong är oerhört blåsig. Jag har prövat att ha "vanliga" blomlåde varianter som alla blåste och "solades" sönder. Jag är inte helt säker men jag tror att balkongen vätter mot söder.

Har någon ngt tips på tåliga växter som skulle kunna trivas där, till en "nybörjare" vore jag tacksam. smile.gif
Christer i Falköping
Kan tyvärr inte hjälpa dig med växtval, men det finns ju en Balkongodlarklubb. Är det inte i "Din Trädgård" som man kan hitta adressen till dem eller är det "Hem ljuva hem, trädgård"?!
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Stora byttor gärna med vattenreservoar kan behövas i soligt läge. +Växter som är lite grå och ludna brukar klara sig ganska bra där det är soligt + många kryddor trivs också i detta läge. Man måste dock avhärda växterna innan man sätter ut dem så att de sakta vänjs vid ljuset, detta kan du åstadkomma även på balkongen ifall du skuggar växterna med fiberduk 1-2 veckor när du ställer ut dem på balkongen.

Balkongodlarföreningen är knuten till RST så du hittar även andressen på RST:s hemsida
http://www.tradgard.org/
Annki
Här är en till i "7:de himlen"! Och sol från 13 till solnedgång (västerläge). Inget som tar emot blåsten framifrån, men tack o lov väggar på balkongen. Om du inte har väggar - sätt upp spaljéer - och odla något snabbväxande med riklig grönska som blomsterböna, humle e dyl. Lite naggade i kanterna blir de av blåsten, men de täcker bra. Framför kan du sätta små delikatesser som luktärtor och spanska flaggan. De klättrar fint i underlaget.

I balkonglådorna sätter jag små, knubbiga pelargoner som tål både sol och blåst och däremellan tagetes eller lobelia. Inne på balkongen odlar jag allt från tomater, sallad och kryddor till solrosor, änglatrumpeter och annat i blomsterväg. Det fungerar! Väggarna tar en del av blåsten. Men det går åt ca 10 liter vatten/dygn. Och man får inte resa bort på sommaren... wub.gif
Elanah
Nu har jag funderat lite. Skulle gärna vilja ha tomater, ev solrosor, jordgubbar o smultron.

Tror ni det fungerar? Vad bör jag plantera/så de olika växterna i (storlek osv på krukorna) När e det dax?

Spaljeer med ngt klättrande får det nog oxå bli. Krasse hade jag oxå tänkt.

Suck undrar om hushålls kassan räcker till.... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon