Full version: Klätterhortensia
Huggorm
Är det vanligt med rosablommande klätterhortensia? Jag köpte en vitblommande sådan härifrån Odla tidigare i somras trodde jag, men den blommar nu rosa. Jag har aldrig sett den färgen förr, är det vanligt?
oliv
Ingen aning, men jag bara tänkte på min hortensia - en hydrangea macrophylla - som var vit när jag köpte den, och nu plötsligt med det fuktiga och lite kyligare augusti-vädret blev den rosa-grön sick.gif - den åker på komposten....

Men din ser inte ut som en klätterhortensia, eller?
Huggorm
Jag var också lite osäker på om det verkligen är klätterhortensia. Svårt att se när de är så små.
Anna-Karin Lundberg
Klätterhortensia brukar väl inte blomma för ens den vuxit i ett par år? Det ser inte riktigt ut som en sån, kan det vara ett annat skott som kom i samma kruka som blommar? Det ser inte ut som ogräs, men kanske nåt litet skott från annan sort? Spännande!
vanjalarsa
Den är ju jättesnygg!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
Jag räknar med att klätterhortensia förökas med sticklingar, så moderbusken borde ju också vara rosablommande. Skall bli intressant att se om det här verkligen är klätterhortensia. Om någon har tips på vad det kan vara annars så berätta gärna
Anna-Karin Lundberg
Kan det inte vara vanlig hortensia? Hur hög är den och hur är den formad? Bladen ser inte ut som klätterhortensia, brukar inte de vara mer hjärt- eller droppformade?
Söt färg är det i alla fall och man skulle ju inte säga nej till en fasad klädd i blommande rosa...
Huggorm
Jag vet inte om rosa skulle göra sig så bra mot en faluröd husfasad rolleyes.gif Men den är planterad i en skreva i berget. I forna tider användes skrevan till sopförvaring så som man gjorde förr. Det ligger en massa glas kvar som jag inte orkar städa bort, så jag har planterat den här för att täcka det. Tanken är att den skall klättra upp på klippan ovan, där den är planterad är det ganska skuggigt.

Jag bifogar en lite bättre bild, plantan är väll omkring 20cm hög
gunsta
Huggorm! - Skenhortensia kanske - kolla länken http://blog.svd.se/tradgard/2011/05/01/val...sia-istallet-2/
Huggorm
Jag fick inte den där länken till SvD att fungera av någon anledning, men googlade skenhortensia och det kan det mycket väl vara. Kul i sådana fall, det är ju också en klätterväxt och jag beundrade en helt enorm sådan i Göteborgs botaniska trädgård förra hösten. Men om det är vanlig, icke klättrande hortensia kan läget vara lite illa valt. Får väll vänta och se hur det utvecklar sig.

Är alla överens om att det inte är klätterhortensia? Jag känner bara igen dem på den raggiga barken, och min är för ung för att ha utvecklat något sådant
gunsta
Här är länken.

Välj skenhortensia istället
1 maj 2011 kl 10:10 | Permalänk

Fråga:

Vi har en stor kal vägg av mexitegel utan fönster vid vår entré som ligger i nordvästläge. Skulle vilja plantera en klätterväxt där som inte behöver en spaljé. Kanske klätterhortensia kunde passa eller finns det något bättre?

/Lisbeth i zon 2

Svar:

Visst skulle en klätterhortensia kunna växa där, men jag vill gärna föreslå en släkting som heter skenhortensia, Schizophragma hydrangeoides. Den är också självklättrande och kan bli tio meter hög, men den har betydligt elegantare – likaledes vita – blommor och längre blomningstid än klätterhortensian. Även bladverket, med röda bladskaft, är vackrare på skenhortensian. Det finns också en sort med rosa blommor om du skulle föredra det, men den vitblommande är en riktig skönhet. Precis som vanlig klätterhortensia föredrar skenhortensia humusrik, något sur jord. Zon 1-3, men många odlar den med framgång även i zon 4.

Anna-Karin Lundberg
Aha, då är det skenhortensia man ska leta efter nu då den rosa! Det ska jag skriva i min bok...
Huggorm
Så här ser Göteborg botaniskas skenhortensia ut, den klättrar i en stor ek. Är det en sådan är det nästan bättre än vanlig klätterhortensia.
ninnisky
Klätterhortensia är det inte, Huggorm, men det har vi gemensamt konstaterat tummenupp.gif

Tänk bara på, ni som funderar på hortensior klättrandes på väggar, att de lämnar "sugfötter" efter sig som kan vara svåra att ta bort den dag hortensian behöver klippas eller grenar dör bort. Vi har själva en helt underbar stor vit som doftar ljuvligt, drar till sig många bin i blomningstid men som behöver klippas ganska ofta...
Huggorm
Enligt odlas kundtjänst är det sannolikt syrenhortensia, Hydrangea paniculata jag fått
Nenna på Aspö
CITAT (Huggorm @ 28-08-2013, 11:51) *
Enligt odlas kundtjänst är det sannolikt syrenhortensia, Hydrangea paniculata jag fått

Mycket troligt. "Inget" är rätt för klätterhortensia. Växtsättet är fel, redan mycket små plantor har en genomgående stam med verikala sidogrenar, bladfästen är fel och blomform är fel. Dessvärre.
Stjärnhov
Hej!
Är det någon av er som vet om en klätterhortensia kan fastna på falu rödfärg? Vi planterade en i fjol och den har börjat få armar som försöker fästa i väggen, men den fastnar inte. Kanske vi ska vara tacksamma för det!
Vänliga hälsningar
Stjärnhov confused.gif
Klint
Ja det ska ni!Flytta den eller sätt upp nåt mellan den och huset det är mitt bestämda råd. Den kommer att fästa och den biter sej fast nåt bedrövligt förstör ert hus.Men den gör sej väldigt fint mot de faluröda det är helt klart!
Nenna på Aspö
Min mor har en gigantisk gammal klätterhortensia på en faluröd fasad på ett uthus som håller sig fast så duktigt så. De har både penselmålat och sprutat fasaden med falu rödfärg åtskilliga gånger under åren, hortensian brukar inte ta minsta skada av det och fasaden under är inte i sämre skick än resten. Sist höll maken dock på att ta livet av den gamla trotjänaren när han plötsligt fick för sig att tukta hortensian innan han målade och trimmade ner den till en femtedel av sin ursprungliga storlek mitt under växtsäsongen. Den överlevde tack och lov, men har behövt ett par säsonger för att spotta på sig igen. Hur gammal klätterhortensian är vet vi inte riktigt, bara att den växte där den nu står redan på femtiotalet när min mors svärföräldrar tog över gården.
Bassam
Hej

klätterhortensia färge beror på vilket PH värde har jorden. på kalk jord som ph hög över 7 blir hortensia blommor färge ROSA eller VITA, men på sur jorden som ph låg under 7 blir hortensia blommor blåa.
obs

Man kan göra sin jord sur om man lägga humusrik eller torv,
om man vill sin jord höga ph, man kan blanda jorden med kalk.
Nu kan man köpa färdiga medel till hortensia som kan blanda med jorden, den medel har på namnet står om den kan ge blå blommor eller vit o rosa blommor.

H.Bassam
Nenna på Aspö
Nej Bassam, för ovanlighetens skull har du fel! Klätterhortensia, Hydrangea anomala ssp. pietolaris, får alltid vita blommor. Det är trädgårdshortensiorna, H. Macrophyllagruppen som byter färg beroende på pH. Vidjehortensians blommor är också enbart vita, H. arborescens, likaså syrenhortensians/höstsyrenens H. paniculata som slår ut som vit och mognar över i rosa. Dem kan man inte få blå med mindre än att man färgar dem.
Bassam

Hej Nenna på Aspö
Tack för den här informatin,
H.Bassam
Nenna på Aspö
Varsågod Bassam, se det som ett litet tack för all klokskap du bjudit mig på hittills. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon