lillagård
25-08-2013, 09:21
Hej!
Drömmen är såklart ett växthus murad nertil och uppbyggt med gamla charmiga fönster och dörrar.
Men nu fick jag turen att ärva vår grannes gamla växthus, ett vanligt glashus med aluminiumram. Det är ganska stort och rymligt. Men jag står lite handfallen till hur jag ska inreda det då jag dessutom är ganska så grön på det här med trädgård och odlingar. Där är plats till en liten sitthörna med, vilket jag gärna utnyttjar. Men huvudsaken är att ha det som en odlingsplats, med en mysig känsla där man gärna sitter.
Tänkte byta ut taket till genomskinligt plasttak då det fattas en hel del glasrutor där. Tyvärr förlorar jag dock de tre öppningsbara fönsterna varav ett är ett automatisk.
Tips mottages tacksamt, gärna bilder också för att sätta fart på idéerna.
Hur stort är det? Och menar du att du inte kommer att ha NÅGRA öppningsbara fönster i taket för ventilation? Jag tror nästan att det är ett MÅSTE att ha fönster i taket som du kan öppna själv eller per automatik, det blir oerhört varmt!
Även om det är ett alu.växthus så kan du ju fortfarande montera det på en mur. Det är bara bra för då får du större volym och volym i växthus är bra, inte bara yta.
Mitt växthus är 14,1 kvm och jag har odlingsbädd utmed ena kort- och ena långsidan. Jag har därför plats med ett bord för 4, planteringsbord och en massa krukor. Det här funkar bra för mig men alla föredrar ju olika.
kerstin z5-6
28-08-2013, 22:50
utan luckor -det går inte -minst två helst tre',+ öppen dörr så fort frostrisken är över,
krukodling är oftast mer bekvämt än jordbäddar . Pynt som korgstolar eller vad du vill ha, fina detaljer osv kommer sist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.