smalandstos
25-08-2013, 10:03
Hej!
Jag har tre underbara plantor av sorten Millionbells som jag jättegärna vill kunna ta fröer från. Dock har jag hållt utkik efter frökapslar, men troligen missar jag dom. Är det någon som vet hur jag bäst kan samla in fröerna? Plastpåse över gren? Tacksam för svar!
kerstin z5-6
25-08-2013, 10:48
De äkta är sterila och bildar inga frö , de kan därför endast sticklingförökas. om frö skulle komma blir avkomman ändå inte lik moderplantan.
vårälskare
27-08-2013, 08:05
Hej
Jag tog frön från två olika Millionbells ifjol och lyckades få tre plantor. Har även i år tagit in frökapslar få se om det lyckas även nästa vår.
Det sas även till mig arr dom var sterila men det vet nog inte mina blommor om.
Det blev dessutom rätt färg på plantorna.
Frökapslarna är väldigt små och bara några enstaka på varje blomma, så sök vidare.
Lycka till.
kerstin z5-6
27-08-2013, 21:14
Grattis men det vanligaste är infertila frö
smalandstos
28-08-2013, 18:45
Ok, får nog prova både med frön och sticklingar då verkar det som.

Vad gäller sticklingarna, kan man ha dessa inomhus i +20 grader med vinterljus eller kräver de växtlampa och svalt?
kerstin z5-6
28-08-2013, 19:12
beror på vad du menar med vinterljus, ett vanligt lysrör räcker nära sticklingarna , när de rotat sig är svalt bra,fönsterljus vintertid är = noll.
theseraphim
29-08-2013, 09:30
Har man tur kan man få frö men alla million bells plantor som säljs i butik är sticklingförökade och det är det vanligaste förökningssättet. Det enda problemet är nog vinterförvaringen då odlare tex sätter sina plantor på senvintern.
hs04290
30-08-2013, 22:19
Hej!
Övervintring lyckades inte för mig förra året, men haleluja, frösådd gjorde det, men bara en planta!
Hej då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.