Ally
Är det någon som vet vad dom här är för buskar?

En växer ganska låg och spretig.
Jag var tvungen att gräva upp den för det var för nära jordgubbarna.
Nu har jag planterat den i en kruka, kanske värt att spara istället för att mala ner till komposten?
[attachment=78294:DSC_1193.jpg] [attachment=78295:DSC_1194.jpg]

Och den här är en buske med långa taggar längst alla grenar
[attachment=78296:DSC_1112__600x800_.jpg]
Peztis
den övre är en oxbär, och den nedre en berberis, tycker jag det ser ut som.

Berberisen får hemska rotsystem så jag skulle gräva upp den och sätta på annan plats där du inte går - den är djävulskt taggig! Den har dock vackra färger.
astrantia
Vill du kunna gå barfota i din trädgård?
Vill du kunna rensa rabatter utan tjock skyddsutrustning?

Om ja - mal för guds skull ned berberisen!!! Den fina höstfärgen till trots tycker jag ärligt talat inte att den har något existensberättigande i en normal trädgård. Taggarna är överdjävliga! Möjligtvis funkar de som inbrottsskydd.
Ally
Wow, tack för det goda rådet!

Oxbären ska jag plantera i slänten, berberis gräver jag upp!
Peztis
Jag tycker faktiskt att berberis är väldigt vacker och som jag förstår det så ska de små frukterna vara ätbara - har dock aldrig provat. Däremot är den rätt duktig på att fröså sig...

Berberis planterades i massor på 70-talet (om jag minns rätt) och särskilt i kommunala rabatter, gärna där man inte ville att folk skulle springa igenom.

Kolla här vad du skulle kunna göra: Bonsai

biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Peztis @ 25-08-2013, 20:36) *
Berberis planterades i massor på 70-talet (om jag minns rätt) och särskilt i kommunala rabatter, gärna där man inte ville att folk skulle springa igenom.

Och innan dess var de förbjudna att odla eftersom de var värd för en svamp som förstör spannmål. Men dagens säd är väll resistent tror jag
CillaM
Berberisbären går alldeles utmärkt att äta. En populär ingrediens i det persiska köket, bl.a. i ris vilket gör det så saftigt och fylligt. Som buske kan den vara riktigt stickig men taggarna faller inte ner på marken hur som helst vilket kan innebära att det går mer än väl bra att ha den kvar. Höstfärgen på en berberis slår en med häpnad. Men valet är inte mitt i det här fallet.
astrantia
Delade meningar om berberisen som vanligt smile.gif

Jag vet inte om de kan vara hanterliga om man håller efter dem noga, men de risiga gamla åbäken jag fått överta är helt hopplösa. Gamla torra taggiga grenar och kvistbitar tycks finnas överallt i gräsmatta och rabatter. Man ser dem inte förrän de långa vassa taggarna trängt in i händer och fötter.
Ljuvliga på hösten med sina brinnande färger men för mig kompenserar inte det obehaget.
Färska grenar och taggar är dock betydligt snällare, så om du håller efter busken noga kanske det kan funka. Men jag avråder som sagt.
kerstin z5-6
älskar dem! Berberis är numera mkt mer än en grön HSB " buske whistling.gif

[attachment=78324:168399_490005.jpg] den gula aureum

[attachment=78326:312986_490006.jpg] rosy glow

[attachment=78325:331994_489998.jpg] admiration

Har kall zon och utbudet av ved artat är lite begränsat dessutom. men håll dem välklippta o klipp vår
CillaM
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-08-2013, 22:07) *
älskar dem! Berberis är numera mkt mer än en grön HSB " buske whistling.gif

[attachment=78324:168399_490005.jpg] den gula aureum

[attachment=78326:312986_490006.jpg] rosy glow

[attachment=78325:331994_489998.jpg] admiration

Har kall zon och utbudet av ved artat är lite begränsat dessutom. men håll dem välklippta o klipp vår

wub.gif
Gossen Ruda
Beträffande svampen som berberis är mellanvärd för så är de odlade buskarna inte mellanvärdar, bara de vilda. Jag har berberis utan problem. Gillar den för blommorna på våren är populära hos humlor och andra steklar och fåglarna gillar bären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon