|
Full version: Digitalkamera
pepparmynta
08-04-2004, 18:45
Jag har kikat i så många fina album här i forumet att jag bestämt mig för att köpa en digitalkamera och själv ha ett album här!
Skulle vilja ha en bra nybörjarkamera, inte så dyr. Vad har ni trädgårdsfotografer för tips?
Ingela_67
08-04-2004, 21:14
Hej, Jag har nyligen köpt en digitalkamera, Canon Ixus 500 som jag varmt kan rekomendera. Har fotat djur, blommor odyl och det blir väldigt fina bilder. Om du vill kolla på mina bilder så kika på min hemsida: http://hem.passagen.se/ingelashemsida. Trevlig påsk // Ingela.
bollkrille
09-04-2004, 06:33
Hej!
Köpte en Avant DC530 med 5.25 megapixlar för 2500 på netonnet för en månad sedan. Bra och prisvärd kamera med alla funktioner man kan behöva.
Det bästa för oss trädgårdsintresserade är att den har ett makroläge dvs att man kan ta bilder ner till 8 cm från blomman man vill plåta.
Lycka till!
Christian
MRLINDELL
09-04-2004, 06:54
Har skrivit det förr, skriver det igen. Nikon Coolpix 3100, under 2.000 sek på t ex Giganten. Den klarar alla av och det är en Nikon, en märkeskamera med klass som har world wide garanti och som vilken kamerafantast som helst lyfter på ögonbrynet för. Köper mormor en Nikon vågar inte släkten nämna ordet kamera ...  Man blir proffs bara genom att äga den
pepparmynta
09-04-2004, 16:09
Tack, jag ska ta med mig era tips till butiken när jag köper min kamera  !
MRLINDELL
10-04-2004, 16:28
Canon Powershot A60 1.400 sek på www.fyndborsen.se
Inte helt fel det heller.
Liastar
10-04-2004, 20:41
Nikon Coolpix 3100 har för övrigt en närgräns på 4 cm i makroläge....mycket trevligt :-)
TeliaNet
12-04-2004, 19:08
vad du än köper så köp inte okända märken. de flästa märkeskändisarna håller samma funktioner och egenskaper. jag gör ett undantag för HP, HP ska du nog inte köpa.
Själv har jag köpt en Canon Digital Rebel 300D (systemkamera) inkl. makroobjektiv. Jättenöjd dock är kameran inte superkompakt och väger jul en del. Rekommenderar följande sidor vad gäller kamerarecensioner: På engelska : http://www.dpreview.com/http://reviews.cnet.com/Digital_cameras/20...ag=cnetfd.glnavhttp://www.steves-digicams.com/På svenska: http://www.smartson.se (gå till avdelning Foto->Digital kamera) Och även prisjämförelser: http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/Lycka till!
Trädgårdsmannen
13-04-2004, 08:17
Tänk på...
...att det är den optiska zoomen som är av värde, inte den digitala, du kommer att stöta på faktaord som 3x optisk zoom och 10 gånger digital zoom, det är den optiska zoomen som är äkta zoom (alltså zoomning via linsen på traditionellt sätt) den digitala är bara enkelt förklarat en förstoring av den bildupplösning du redan har vilket så att säga inte ger dig alls samma kvalité som via den traditionella optiska zoomfunktionen.
Sedan bör du betänka vad du skall ha bilderna till, idag är det i ropet att sträva efter så många pixels som möjligt, exempelvis 4 eller 5 megapixel. Detta är ju upplösningen, men om du tex bara skall använda datorn till att visa bilderna så tänk på att en vanlig upplösning på en bra monitor är 1280x1024 pixlar dvs 1.3 megapixel. Därför räcker en digitalkamera med idag sett relativt låg upplösning till i princip all form av visning via datorn. Visst får du mycket bättre upplösning med en 4 eller 5 megapixels kamera, men räknar du med att köpa en färgskrivare som har den upplösningen? Tänk då på att det gäller att du skriver ut dina bilder på riktigt bra fotopapper för att du skall göra din kameras upplösning full rättvisa. Själv har jag både en 2.1 och en 8 megapixels kamera och just upplösningsmässigt för visning via datorn räcker 2.1:an väl till, även för de flesta utskrifter - men ibland vill man göra en delförstoring av en liten detalj av en bild tagen med 8-kameran och då behövs den kraftigt ökade upplösningen. Inte annars...värt att tänka på.
MRLINDELL
13-04-2004, 08:29
Håller med, råden är inte bra. Canon Digital Rebel är dessutom en digital systemkamera. Mycket slantar för så lite egentligen. Man behöver bara en vanlig digitalkamera men undvik OEM "noname" varianterna och kanske HP som någon påtalat, de är kända för att vara lite korninga. Vanliga kameramärken som också gör digitalkameror är bästa köp. Priset varierar ibland men man skall inte förvänta sig att vettiga kameror är billiga, de ligger runt 1.500 - 2.000 sek hur man än gör. Ibland kan någon dyrare kamera hamna i detta segment typ Nikon kameran som beskrivits tidigare, då är det läge att fundera. Jag skulle aldrig satsa på en digital systemkamera.
Trädgårdsmannen
13-04-2004, 10:22
Hej,
Jag kan förstå dem som kanske haft både en och två Canon EOS systemkameror för 35 mm film genom åren och samlat på sig trevliga objektiv, dessa kan dom ju ha nytta av om dom kör vidare på en digital systemare i EOS-serien, men inte annars. Se exempelvis vilken höjdare Sony gjort med F828:an utan att satsa på systemidén.
Håller med att en kompakt icke-system kamera räcker till mycket och särskilt när det är en nybörjarkamera det frågades om .. Anledning att jag köpte en systemkamera var dels intresse att fotografera (är också allmänt nyfiken i teknikpryl) + samt att jag köpte Canon EOS kamera till mycket bra pris utomlands (under 8000kr i Nov 2003 och det kostar i dagens läge nästan lika mycket som Sony F828 som har ej utbytbart objektiv). Men men..det går ju att argumentera hur länge som helst varför en systemkamera är bättre/sämre än kompaktkamera.. Så det förenklar köpet om man vet vad man ska använda kameran till, vilka omständigheter samt vad man har för budget. Sen är det ju bra om man kan prova kameran innan köp via t.ex. Internet. http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp (likaså pricerunner.se men det finns säkert flera jämförelser gjorde på nätet) är som sagt ett hjälpmedel till att hitta lämpliga digitalkameror. "Digital Foto" tidningen har också bra recensioner. Det är kul med digitalkamera och med så många bra kameror att välja ifrån så är det bara att ta första steg!
Hej... Eftersom du ska ha en nybörjarkamera och är inte någon fotograf i yrket behöver du inte köpa de större varianterna med löstagbara objektiv mm. Om inte du ska skriva ut jättekopior behöver du inte ha mer än 3-3,2 mega pxl ( fungerar bra upp till A4-storlek). När jag kollade upp via tester mm (augusti förra året) vilka kameror som fick bäst omdöme så var det Sony P72, finns på netonet för ca:2,500 Annars har Canon IXUS-kámerorna väldigt bra standard men de är långsamamre, dvs från det att du trycker och det att bilden har tagits, samt dyrare Nu har det kommit mycket nyare modeller som säkert är minst liika bra... men de två märkerna håller väldigt bra standard. Tänk inte på att du ska ha så liten kamera som möjligt. Det ska gå snabbt att fingra med knappar och lätt att hitta= Den ska vara bekväm. Du ska inte löpträna med kameran, eller... /joli
MRLINDELL
20-04-2004, 06:19
Jag har en Sony P51 också som används till allt och är precis lika bra, den ligger snäppet under i pris och kan vara en prisvärd kamera nu.
Köper man en kampanjkamera på SIBA nu får man en slit&släng cykel på köpet.
Handlar man på NetOnNet får man vänta på prylarna och jag har haft många returer och köper inte där längre, det är bara trassligt.
Giganten har bättre priser och då kan man tumma på prylarna och lämna tillbaka på öppet köp under en hel månad utan trassel.
Spar på krafterna, handla på rätt ställe.
www.fyndborsen.se är många gånger bättre än NetOnNet.
pepparmynta
20-04-2004, 07:45
Hej! Jag ska snart sätta mig och riktigt gå igenom alla tips. Tänker sedan anteckna alla viktiga punkter och ta med på en ``fusklapp´´ när jag köper min digitalkamera (och ett extra minne). Sedan lär jag sitta ett tag med näsan i instruktionsboken Kram!
Optikens ljusstyrka skall man ej heller förglömma.
Skall hålla med flera av skrivarna på denna sida. Själv har jag två digitala kameror. Bägge Nikon. En Coolpix 5400 samt nya Nikon D70. Är du ren amatör och bara tänker ha en kamera för att skicka bilder till album i Odla så kan du klara dig med den allra enklaste kameran. Rekommenderar då de lägre i Coolpixserien. Skall du sen få ut litet skapliga bilder i 10X15 så behöver du ligga på minst 2Mb helst kanske på 3Mb. Själv så gör jag bilder på upp till A3 och då fodras det litet skarpare grejer. Det du skall tänka på är att minneskortet som kommer med kameran har mycket liten kapacitet, ofta bara upp till 32Mb och det blir inte många bilder. Så här har du ytterligare en kostnad om du inte vill springa mellan din dator och tömma kortet i tid och otid. Skriver Åsgård
Jag har en Sony P72 som nämnts här tidigare och jag är helnöjd, den är liten och smidig, 3,2 megapixlar och tar bra bilder och är väldigt lätt att använda...och instruktionsboken är otroligt bra tycker jag...rekommenderas varmt till nybörjare ,jag är det själv... har varit familjens svarta får på fotofronten...men morsan tycker att jag tar riktigt proffsiga bilder nu...
Måste säga att jag och ngra har gått ihop och köpt en sony p72 som 50-oårs prsent.
självklart kan internetleveranser krångla men jag tog det som ett prisex för att ge ungefärliga lägsta pris. Netonet brukar vara de som har lägsta pris.
Precis som MRLINDELL sa så är El-giganten jättebra att ha med och göra. De har också en prisgaranti där de garanterar lägsta pris jämförelsevis till andra affärer, dock inte internet.
Lycka till hoppas att det går bra!!
/Joli
Blomstersmurfen
21-04-2004, 07:02
Jag köpte en Nikon coolpix 3500 av Cyberfoto via nätet förra veckan. Jag är fantastiskt nöjd. Även denna går att fotografera på 4cm avstånd och leveransen som skulle ta en vecka tog 2 dygn. 128mb minne, väska, batteriladdare + 16mb till för 2700kr. Fast jag har ingen aaaaning om hur man lägger upp album här, så det lär nog dröja innan ni får se något resultat... Men någon gång ska det väl bli av att sätta sig in i den problematiken.
*Felix matte*
13-06-2004, 21:47
I dag har jag fått upp ögona vad gäller skillnad på kamera och kamera Den här bilden tog dotter min med sin Olympus C - 765. 4 milj pix 10* optisk zoom "  och den här tog jag med min Olympus C -1 Zoom 1,3 milj. pixlar "
jag har en hp-variant, den följde med datorn och är kanske inte världens bästa på att komma nära. annars blir det rätt hyggliga bilder. om jag vill ta RIKTIGT bra bilder så använder jag systemkameran, och scannar in bilderna när de är framkalade men det verkar som om det har gått snabbt framåt på digitalkamerafronten sedan jag fick min.
Sulawesii
16-06-2004, 18:58
Jag har haft (och har fortfarande) systemkamera, men har också köpt mig en digital kompakt. Och jag måste säga att jag helst skulle göra om mitt köp och köpa en dyrare systemdigital istället. Saknar objektivet och tyngden. Men, det har ju förstås inget med resultatet att göra.
AnkiHbg
21-06-2004, 08:28
Ja jag har kamera men det hjälper inte, jag har försökt att lägga in i fotoalbumet men det syns inte för er som tittar?????
Anki
CITAT (AnkiHbg @ 21-06-2004, 09:28) Ja jag har kamera men det hjälper inte, jag har försökt att lägga in i fotoalbumet men det syns inte för er som tittar?????
Anki Har du skrivit in ditt användarnamn (till albumet) i din profilinformation?
Denna bild är tagen med en Canon Powershot 3,3 megapixles(macro). Det finns några snabb-inställningar för tex porträtt, landskap osv. Den är förvisso drygt 3 år gammal, så några upp-hottade versioner med mer finesser har ju kommit ut sen dess ;-)... men jag kan definitivt rekommendera en Canon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|