Full version: 3 hortensiafrågor
emmalofo
Hej,

Jag undrar om det finns några hortensia-experter som kan hjälpa mig med mina tre frågeställningar:

1). Har en Endless summer som varje år kommer upp som en fin buske men aldrig blommar. Den är 4 år gammal och jag bor utanför Göteborg - i zon3. Behöver jag vintertäcka den, och hur gör jag i så fall smidigast?

2.) Köpte en rosa hortensia för att ha i kruka vid trappan, men nu efter sommaren har den en tråkig färg som inte alls livar upp som jag tänkt. Varför blir det så och kan man undvika det på något sätt?

[attachment=78365:bild_4_.JPG]

3.) Denna fina hortensia växer utanför mitt jobb. Vad kan det vara för sort? Den blommar fint varje år (utan täckning) är alltid fint rosa i färgen och verkar helt vinterhärdig.

[attachment=78366:bild_5_.JPG]

Tacksam för hjälp smile.gif

//Emma
oliv
Kan bara hålla med (2) - köpte en vit som blev ungefär som din - den fick gå rakaste vägen till komposten...

I grannskapet här finns en rosa som verkar hålla sig rosa, det verkar vara olika mellan olika sorter. Kanske någon kan tipsa om en bra sort, eller så får du be om en stickling av plantan vid ditt jobb...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon