Hej!
Vi har rivit ner staketet till altanen och vill ha någon form av häck istället. Helst något som är rejält grönt, blommar och håller sig runt 1 meters höjd. Maken vill ha syrén men även dvärg- blir väl närmare 1,5 meter? Helst inte något allt för "pinnigt" som spirea. Har någon vänlig själ förslag att bjuda på? Zon 4 mot 5.
/Sanna
Huggorm
27-08-2013, 16:29
Måbär är trevligt, men blomningen är väldigt diskret
Robbanp
28-08-2013, 10:55
Om 1 meter är maxhöjd och det inte gör något om det är lite lägre skulle man kunna tänka sig en rad lavendel eller liknande...
Syren tror jag inte ni blir nöjda med. För att hålla den så låg måste den klippas rejält och då uteblir blomningen och den kommer att se allmänt tråkig ut. Jag har försökt...
Allekulla
28-08-2013, 14:47
Det finns snygga rosor i den höjden, som blommar hela säsongen. Även doftande.
EvaKlemming
30-08-2013, 20:25
Deutzia? Finns olika sorter, olika höjder. Annars som AlleKulla sa, rosor om ni vill ha det romantiskt och doftande.
Nenna på Aspö
31-08-2013, 05:42
Visserligen skrev du "inte spirea", men jag tänker ändå föreslå rosenspirea eftersom den skiljer sig så från den "vanliga". Rosenspirean får stora blomflockar på upprätta stjälkar (vit -> röd, vissa sorter med hela färgspektrat på samma buske), bladverket kan vara allt från ljusgrönt till djupt brunrött och de blommar större delen av sommaren. Gamla grenar behöver gallras ur ungefär vart tredje år för att busken skall hålla sig fin, men det är all beskärning som behövs å andra sidan.
Syrén avråder jag bestämt ifrån, en sådan häck blir med åren åtminstone 3-4 m hög och börjar när den etablerat sig skjuta rotskott. Dessutom blommar den på gammal ved, vilket betyder att den inte kommer blomma alls om ni försöker klippa ned den till 1 m. Vill maken ha en syrén så satsa i så fall på en uppstammad dvärgsyren som solitär, men tänk på att den med åren kommer att få en krona som är lika bred som trädet är högt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.