Fru Frö
Har två eländiga trumpeter som jag undrar om det verkligen går att få till liv igen.. unsure.gif . Är det dags nu och vad ska jag göra, inte klippa har jag förstått av tidigare inlägg, men omplantering? Gödsel? Vattna? Ställa in i värme? Ställa i soligt läge...? Hur gör jag blink.gif blink.gif
kerstin z5-6
Vilka förutsättningar finns -Har du något ljust ställe ? var i Sverige -dvs hur långt till + grader dygnet runt?
Fördrivning i varmare läge så den vaknar , omplantering, o gödsel avhärning i den ordningen brukar gå bäst smile.gif
Fru Frö
Bor i Norra Sthlm....
Så jag ska alltså börja med att ta in den i värme, sedan omplantera. Skulle man inte klippa, och varför?? unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Ju mer du klipper desto mer försenar du blommning
Trädgårdsmannen
Tog en rotstickling hos min mor förra året (flera stycken faktiskt men det är bara en som överlevt vintern) som nu är cirka 5-6 cm hög. Står i kruka inomhus bland alla Pelargonerna. Hur länge är det troligt att man får vänta innan en så liten stickling kommer i blom? I år - flera år?

När kan man börja sätta ut den?
kerstin z5-6
år två ska den blomma förutsatt att den fått större kruka eftersom oh tillräcklig gödning , samt inte blivit för snaggad under vintern -våren .
År 1 tja om du har tur laugh.gif
Ute = frostfritt
Trädgårdsmannen
I mitt tillstånd (5-6 cm) räcker väl en 10 cm kruka ett tag - hur stor kruka anser du att jag skall ha fram till hösten - under vintern? Tanken är att sedan bygga en 50x50x50 låda som den som fanns med i ett reportage i AoT där man sedan sätter en 30-innerkruka i som trumpeten får växa i. Men det får väl räcka till år 2? Behöver trumpeterna lång avhärdningstid när väl frosten är över?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon