Full version: Miss Bateman?
Monarda
Inköpt som Miss Bateman men jag tycker inte den stämmer riktigt med beskrivningen.
Så här ser den ut nyutslagen.
[attachment=78385:DSC_0537.jpg]

Och efter ett tag bleknar den.
[attachment=78386:DSC_0538.jpg]
Finn Klematis
Hej!

Det är helt klart inte Miss Bateman. Jag kan inte direkt säga vilken klematis
det är. Hur stor är blomman ? Vet Du om blomman är på årsved eller flerårs-
ved ?

Finn
vanjalarsa
Nelly Moser ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Finn Klematis
Hej!

Inte Nelly Moser.

Finn
Monarda
Blomman är skapligt stor 8-9 cm och den blommar på årsved. Den har precis börjat blomma så den är rätt sen, står väldigt skyddat i zon fyra så det motsvarar säkert zon tre.
Kajsa
Kan det vara Pink fantasy, sen stor blommig ? Googla på namnet/bilder så får du upp en massa foto.
Allekulla
Hagley hybrid?
Finn Klematis
Hej!

Kajsa kom först. Det kan vara Pink Fantasy. Är inte helt
säker, har för mig att den har spetsigare blomblad.

Finn
Monarda
Vad tror ni om Jan Pawel? Stämmer bättre med höjden också, den är minst 3 m hög.
Kajsa
Jo, visst är dom lika, Pink Fantasy är spetsigare på kronbladen, medan Jan Pawell är mer rund, J. Pawell är tidig stor blommig då blommar dom på äldre rankor i juni, ev även senare. Frös den ner helt, eller är den ny ?
Titta också på Clematis on the web. där ser man på ett foto att J. Pawell är tydligt randig på baksidan av blomman.
Monarda
Så här ser baksidan ut på min, så då kan vi nog dra slutsatsen att det är en Jan Pawell.

[attachment=78444:DSC_0557.jpg]
Kajsa
Så bra då har du svaret, men en lite ömtålig klematis som dom tidiga är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon