Idag när jag beskar vårt Åkeröäppelträd hittade jag det här på några grenar
[attachment=78387:20130828_183025.jpg]
[attachment=78388:20130828_182847.jpg]
Kan det vara fruktträdskräfta?
Gossen Ruda
28-08-2013, 19:02
Jag håller nog med.
Usch vad tråkigt.. På grenen på den undre bilden har jag satt tre mistelfrön på rad som jag tror har etablerat sig under barken, det syns som ett litet streck i barken ovanför angreppet, till vänster i bilden. Måste jag ta bort hela grenen, eller går den att rädda på något sätt genom att bara skära bort angreppet?
Är det inte så att hela trädet är smittat? Är det ett stort och etablerat träd så spelar det inte stor roll, har jag för mig, trädet kan fortfarande ge mycket frukt. Mitt Transparente Blanche ger hur mycket som helst men jag såg nu att en stor gren måste tas bort. Men trädet är säkert 40 år gammalt - om inte mer - så det är helt ok.
Här är info från Cilla.
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm
Ja så kan det se ut.
Finns ingen kur för att bota trädet, snare är risken stor att dina övriga äppleträd smittas.
Hos mig är det sista äppleträdet på upphällning men ger god frukt (familjeträd)
Körsbär och plommonträden är åtminstone fria från eländet.
Jag har inte tittat så jättenoga, men jag tror inte att hela trädet är smittat... Fast angreppen är inte så stora heller. Trädet är ganska gammalt men har inte burit frukt på säkert tio år. I år tänkte vi prova att beskära det rätt hårt och glesa ur den täta kronan, men jag har för mig att relativt kraftig beskärning inte är så bra för ett träd med fruktträdskräfta, så nu känns det ju inte så bra att fortsätta...
Tack så mycket för länken!
Alla större ingrepp ska göras över en längre tidsperiod, ca 3 år har jag för mig. Så ta 1/3 nu i år osv.
Hej
Man kan bekämpa kräfta så: för att de attackerar växter genom sår bara, attackerad del kan inte passera vatten till växter, så delar som attackerad vissna och dog.
Nu vad kan vi göra:
1 undvika beskära växter under regn dag.
2 samla rester av infektera delar och bränna dem.
3 täcka såren med pasta av Bordeaux som gör av blandning av koppar med vatten.
4 spreja växter på svamp bekämpning som innehåller koppar. för att undvika svampen smitta andra växter också.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.