Anna-Karin Lundberg
Hjälp mig tänkte rätt!
Jag har köpt tre (ja, det var snålt, kom jag på efteråt) olika stäppsalvia som jag ska sätta ihop i en liten slänt. Nu har jag grävt upp och möblerat om de här tre plantorna tre gånger på lika många dagar, så nu måste jag bestämma mig.
Det är en ljusblå, en mörkblå och en rosa, jag satte dem i en triangel i slänten. Nu inser jag att de två som sitter överst är låga, blir runt 40cm och den som sitter lägre ned i slänten är en Caradonna, ska bli upp mot 70cm hög.
Nu tänker jag på två sätt: Att det blir bra som det är, för den högre sitter lägre i slänten och då kommer blommorna i jämnhöjd. Eller så kommer den höga att täcka de låga, så de borde byta plats. De låga framför men nedanför den höga, så deras blommor döljer roten och bladen på den höga.

Eller hur kommer det att bli? Hur skulle ni gjort? Det är ingen stor slänt och det är inte brant, nu skiljer det kanske 30 cm i planteringshöjd som de sitter.
Hjälp mig, är ni snälla!
Allekulla
Personligen hade jag satt den högre längst bak. För att de små ska synas, finns ju risk att de blir dolda annars. Dels tänker jag att perspektivet kan bli lite skumt annars. Sen finns det inga fel coh rätt i din trädgård. Som du vill ha det är rätt.
Anna-Karin Lundberg
TACK! ja, det är ju rätt att perspektivet blir skumt. Jag ska flytta den igen, men sen måste de få stå i fred! Jag har inte haft stäppsalvia tidigare, så jag känner dem inte och vet inte hur de växer, annat än vad man ser på bild.
Peztis
Håller med om att den högre bör stå bakom.

Så fint du kommer att få det!
Anna-Karin Lundberg
Nu är den flyttade för sista gången och nu vet jag att det blev rätt!
Jag kände på mig att nåt inte blev bra och flyttade dem därför runt och runt. Men hur jag än tänkte så kom jag inte på det. Men nu sitter de där och jag tror att jag ska köpa ett par till för att fylla ut bättre, men med samma placering som det är nu.

Jag hoppas det blir fint, det är en ny slänt som jag fått då jag planat ut en liten del framför min altan, jag har en rätt kuperad tomt och ville ha en liten gräsmatta framför altanen, köpte jord och fyllde och planade ut. Slänten är inte hög men ganska brant och jag har sått gräs för att hålla jorden på plats. Jag hoppas salviorna trivs i sin nya "rabatt" (som är gräsfri) och som grannar ska de få låga "marktäckande" rosor i olika rosa toner. Jag tror det blir fint!

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon