Odlarinna
29-08-2013, 15:12
Jag har skaffat mig en fjärilsbuske. Nu undrar jag ifall man ska klippa bort utblommande klasar ?
Vill inte göra någor fel på denna underbuske. Trots den sena sommartiden hittar fjärilarna hit.
Anna-Karin Lundberg
30-08-2013, 06:48
Jag har precis blivit med en fjärilsbuske själv - och det tog inte ens en dag innan det satt fjärilar på den!
Tror inte det spelar någon roll om du klipper bort de utblommade klasarna eller inte. De kan se skräpiga ut, men å andra sidan tror jag att fåglar gillar att plocka i dem på hösten/vintern. Vad jag vet påverkar det inte blomningen i fall du klipper eller inte, det är en utseendefråga.
Allekulla
30-08-2013, 07:20
Jag klipper bort mina när de har blommat över. Det kommer nya hela tiden och jag tänker att det går väl kraft från växten till att bilda frön, så det skulle kunna påverka fortsatt blomning. Läste någonstans att de är lätta att föröka genom att sticka grenarna. Ska absolut prova det, när jag klipper nästa gång.
CITAT (Allekulla @ 30-08-2013, 08:20)

Jag klipper bort mina när de har blommat över. Det kommer nya hela tiden och jag tänker att det går väl kraft från växten till att bilda frön, så det skulle kunna påverka fortsatt blomning. Läste någonstans att de är lätta att föröka genom att sticka grenarna. Ska absolut prova det, när jag klipper nästa gång.
Så gör vi också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.