Full version: Rött sommaräpple?
Hasse_h
Är det någon som vet vilket äpple detta är? Själv gissar jag på Sävstaholm, tycker att det rent visuellt stämmer med bilder jag hittar. Vad tror ni?

Kan säga att det växer på ett gammalt äppelträd, huset är byggt -34 och jag gissar att trädet är nånstans från 40-50-talet. Äpplet mognar nån vecka senare än ett Transparent Blanche som står precis bredvid. Smaken är friskt syrlig men övergår snabbt i en lite mjölig smak när det blir övermoget.

[attachment=78402:CAM00199.jpg]
gunsta
Min granne har sävstaholm, ett gammalt träd - jag skulle kunna be henne plocka några så kan jag fota av dom och lägga ut i den här tråden. Jag åt ett sådant äpple förra veckan - och det äpplet var nästan genomskinligt inne vid kärnhuset och smakade mycket gott. Men dom har kort hållbarhet vet jag - passar till mos. Vi bor i Uppland.
Hasse_h
Så här ser trädet ut med alla äpplen:

[attachment=78403:P8250103.jpg]
Peztis
Precis, Sävstaholm är ett sommaräpple som Transparente Blanche, det är lite syrligt när det är närapå moget och går sedan fort över till att bli mjöligt och ofta genomskinligt vid kärnhuset. Väldigt ofta är det lite vätska i kärnhuset precis som på Transparente Blanche.
Har för mig att köttet kan vara lite strimmigt ibland (uppvuxen med Sävstaholm men det är ju ettt tag sedan jag flyttade hemifrån biggrin.gif).
Hasse_h
Ja, faktiskt lite tunna röda strimmor från blomfästet och ett par cm inåt. Noterade det nu på lunchäpplet... happy.gif
kolonista
Jag tycker att det ser ut som PJ Bergius, har haft ett sådant äppelträd, vitt fruktkött med röda strimmor i och äppelmoset blev läckert rosa.
gunsta
Jag tror som kolonista att äpplet kan vara PJ Bergius som faktiskt är en mutation av Sävstaholm. Min bild föreställer Sävstaholm (enligt grannen).
Eva 33c
PJ Bergius kallas också Röd Sävstaholm smile.gif . Vanliga Sävstaholm är sällan/aldrig så helt rödfärgade.
Peztis
Håller med Eva, mina föräldrars träd är inte så röda i skalet.

Eller alltså, frukten är inte så röd i skalet... biggrin.gif
Hasse_h
Ojoj, vad mycket man lär sig. Mina äpplen är till 95% helröda, men det finns också en del som har den mer grönaktiga färgen som @gunsta visar ovan. Dessa individer har då växt mer inne i kronan och inte varit utsatt för lika mycket solljus. Mina har också samma stjärnformade kärnhus.

Men då kanske vi kan slå fast att det med största sannolikhet är Röd Sävstaholm a.k.a. P J Bergius, om ingen opponerar sig rolleyes.gif .

Ett stort tack till alla som funderat och hjälpt till med detta! thanks.gif blomma.gif

(återkommer med mer sortfunderingar när mina två höstäpplen mognar... whistling.gif )
Peztis
Nu på höstkvisten brukar det finnas pomologer som kan hjälpa till att artbestämma.
Här t ex.
Hasse_h
CITAT (Peztis @ 01-09-2013, 20:11) *
Nu på höstkvisten brukar det finnas pomologer som kan hjälpa till att artbestämma.
Här t ex.

Tackar!
gunsta
PS: PJ Bergius är Upplands landskapsäpple.
Hasse_h
CITAT (gunsta @ 01-09-2013, 22:41) *
PS: PJ Bergius är Upplands landskapsäpple.

Aha. Visste inte att vi har landskapsäpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon