Mikrofonstativ
30-08-2013, 13:39
Jag och min fri har haft denna växt ett bra tag, men på sistone har den börjat bete sig konstigt.
Så då undrar jag vad växten heter och hur man tar hand om den på bästa sätt?
Tacksam för svar
Mvh
[attachment=78404:image.jpg]
Det är en gummiplanta.
Jag tycker alltid att de beter sig lite "konstigt" när de börjar bli större, de tappar alla blad, ser allmänt skräpiga och rangliga ut. Men jag tycker det ser ut som att det kommer en del nytt?
Tänk på att mjölksaften från växten kan vara extremt irriterande! Jag fick som stora brännsår när jag hade planterat om en planta och den hade mjölkat av sig. Ingen lämplig växt med småbarn i närheten, t ex.
Hej
De behåller sina blad hela året, med börja bli konstiga, när de får mycket vatten, de är mycket känsliga för vatten, så kan man inte ge dem vatten före jord torkad. plus de behöver mycket ljus.
H.Bassam
Gummiplanta ja. Kapa ner den till 1 dm ca, lägg blöta kluttar av hushållspapper på snitten så slutar de blöda relativt snabbt. De kommer igen fint, vattna sparsamt, ställ växten ljust.
Jag brukar lägga lite blomjord på snittet.
Är det den som heter Synadenium grantii (afrikansk mjölkbuske) eller vad heter den annars?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.