Full version: Identifiering
beauty
Hej!

Fick en massa fina blommor till balkongen av min son - men han slängde alla namnetiketter. Finns det någon som vet vad i hela världen denna kan vara:

Vad heter...

Och kommer den att överleva vintern på balkongen?

hattstugan

Min gissning är att det är Ricin! Överlever troligen inte på balkongen men kanske inne?
Ta frö och så dem i vår så får du nya iaf!
Lycka till!
gunsta
Säger som Hattstugan - ricin - mycket giftig men väldigt effektfull.
beauty
Gunsta och Hattstugan:

Många tackar för svaren!

Giftig? Oj oj oj. Jag har både katt och hund. Kanske bäst att slänga den istället för att ta in den under vintern.

Ricin... Det som Mr White på Breaking Bad använde för att mörda folk...

Sonen köpte den från... kommer inte ihåg namnet, men ett vanligt plantskola. Jag måste ringa dem. -fear-.gif
kerstin z5-6
Du behöver inte oroa dej -den är vanlig i stadsplanteringar mm .. så supergiftig är den inte, då får man äta upp en hel del, -man gjorde ricinolja förr av den.
Varken hund eller katter här har visat nåt intresse för den.
Däremot ärr den kinkig att övervintra inne ,men jättelätt att så-spara fröna i stället de är mkt vackra bruna melerade när de är klara
Bengalow
Jo, nog är den giftig...Den kallas "världens gifigaste", men fröna hinner inte mogna här i Sverige.
Från Wikipedia:

Ricin är ett starkt gift som finns i ricinväxtens frön. Den genomsnittligt dödliga dosen ricin är inte mer än 0,2 milligram vid injicering eller inhalering, vilket gör det ungefär dubbelt så giftigt som kobrans gift. Vid oralt intag är giftet betydligt mindre potent, och med rätt behandling överlever de flesta förgiftade.[1] Ricin är giftigt vid inandning, injiciering eller intaget som föda. Giftet verkar genom att hämma kroppens proteinsyntes. Det finns inget känt botemedel. Ricinoljans laxerande effekt beror dock inte på ricin, utan på oljans höga innehåll av ricinolsyra.[2] Fröna innehåller 50 % ricinolja. Oljan används även i kosmetika och som smörjmedel. Man kan också bli förgiftad av att äta fröna, 3-6 frön ger svår förgiftning och om fröet tuggas sönder kan ett enda vara dödligt[3].

Det är en mycket dekorativ växt. Jag har haft flera stycken. I Grekland ser man buskage på halvannan meters höjd längs vägarna.
beauty
Kerstin och Bengalow -

Tack för svaren!

Jag har hunnit läsa flera artiklar om ricinväxten. Den verkar vara vanlig och även eftersökt till trädgårdar, men mycket giftig. En böna, tuggad, kan döda en hund och ett par kan döda ett barn.

Med tanken på min hund, min katt, och alla barnen som lekar under min balkong, kommer jag att slänga växten. Eller ge bort den.

Igen, tack till alla som svarade!

kerstin z5-6
Har oftast haft mogna frö på ricin -det beror ju på när man sår den!Bengalow
Ricin är en vanlig ettårig växt -eftersökt mja den finns i alla välsorterade fröstånd med anueller ..

Har du haft Lobelia på din balkong ? Beauty?
Alla arterna är giftiga, av lobelia och kan orsaka andningsförlamning om de äts i större doser.
Gäller fö de flesta vanliga trädgårdsväxter. Haft katter hundar o barn större delen av livet - under sista 100 åren är inte ett enda fall av allvarlig växtförgiftning på barn rapporterat i Sverige -däremot-

vanligt är brännsår av den så "oskyldiga" krukväxten prickblad.

Farligast och med dödlig utgång är inmundigande av maskindiskmedel bland småbarn.

Har fullt av potent giftiga plantor i min trädgård och i kruka änglatrumpet , spikklubba , grönlilja bla sen 25 år o mer.

Hundar äter inte frön .. inte katter heller , ska man tänka så kan man inte ha annat än solros o plastblommor ute.
Det är bra att vara varsam men i just detta är folk i allmänhet väldigt överdrivet varsamma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon