Irene_L
Jag har funderat på att göra en blåklocka i najtråd. Jag har skissat och kollat på foton på hur en blåklocka ser ut i verkligheten. Sen var det bara att sätta igång och så här blev min järnklocka:

[attachment=78410:blomma_tr_dkonst.JPG]
Här är den nedstucken i en kruka, annars är den 37 cm hög.

En bild närmare på klockan:

[attachment=78411:blomma_t...nst_n_ra.JPG]
Klockan är 6-7 cm lång

Härligt...nu har jag en blomma som aldrig vissnar, bara rostar!
Eva-Helene
Så fin! wub.gif
Monarda
Superfin! Jag blir verkligen sugen på att försöka göra något liknande själv.
*Stintan*
Jättefin! wub.gif
Peztis
Jättefin! Du skulle snart kunna ge ut en bok med dina alster!
Eva i Skåne
Ja, och börja tillverka på beställning smile.gif
skånepåg
Nåt så kallt och grått kan göra liv en färgsprakande trädgård, tjusigt smile.gif
Med hönsnät och en stålpinne och en sprayburk kan man skapa gräslöksblommor som ändrar färg efter säsongerna som går med att bara spraya med annan färg, nåt så enkelt kan bli så fint tummenupp.gif
Motti
Så jäkla vackert smile.gif smiley_small_hug.gif
mamamaggan
CITAT (Eva i Skåne @ 30-08-2013, 20:43) *
Ja, och börja tillverka på beställning smile.gif

Du kan börja med att ta upp beställningar här.

Om du inte vill göra själva " saken " så kanske du kan sälja idéerna och hur man går till väga.

SKulle köpa något sådant på direkten.
Irene_L
thanks.gif alla!

Skånepåg...dom var häftiga! Tack för tipset!

Eva i Skåne och mamamaggan....blomman tog rätt lång tid att göra så jag kommer inte sälja såna utan gör dom bara till min trädgård!
Berith
Som vanligt helt fantastiska arbeten! bravo.gif

Jag skulle väldigt gärna vilja kunna göra sånt, men vet inte hur jag ska börja. Inte med just en sån här blomma utan hur jag ska börja öht. Antar att man måste öva i flera år innan man hamnar på den här nivån, och då måste man väl börja med något betydligt lättare så man lär sej vilka trådar som funkar till vad och hur man kombinerar det hela med pärlor osv.

Vad ska jag införskaffa för tråd, var köper man bästa tråden och vad ska jag mer tänka på? Knipverktyg? Skissa upp nånting först eller bara vrida och sno tråd tills det blir som man kanske tänkt sej?

g.gif
Monarda
Ja, ge oss en liten kurs, snälla Irene yes.gif
Irene_L
giggle.gif en kurs tror jag inte jag kan hålla men lite tips kan jag komma med. Jag har själv aldrig gått på kurs utan är självlärd. Det finns säkert böcker om trådkonst eller luffarslöjd som det också kallas men det har jag aldrig läst några. Jag testar och funderar och gör det på mitt eget sätt. Jag brukar titta på foto först hur ex blåklockan ser ut och skissa lite hur den ska se ut. Som nu när jag gjorde blåklockan. Funderar och testar tills jag blir nöjd.

Jag använder najtråd 1,5 mm. (Förut hade jag även 2,0 mm men den får jag inte tag på längre.) Najtråd finns ex på Clas Ohlsson, Biltema, järnaffärer eller liknande affär. Sen har jag använt en smalare järntråd, vet inte hur tjock den är. Den är upplindad på en avlång spole när man köper den.

Jag använder en tång som jag hade hemma och en mindre tång som jag köpte på en hobbyaffär.

[attachment=78426:tr_d_ver...r_dkonst.JPG]

Jag började med att göra hjärtan, köpte pärlhalsband på loppis och second handbutiker. Dessa tog jag sönder och fick på det sättet en massa pärlor. Sen började jag göra änglar och köpte spetskläder och spetsgardiner (på loppis och second handbutiker) som jag sedan använde till änglarna ihop med pärlor. Sen har det bara blivit mer och mer olika saker.

Blåklockan var den första blomma som jag gjort på detta sätt men jag kommer att testa att göra en ännu större...
pejori
Ursnygga ju. tummenupp.gif
Peztis
Skånepåg, det där var ju jättesnyggt! En kirgislök hela året om!
Berith
CITAT (Irene_L @ 31-08-2013, 17:37) *
---
[attachment=78426:tr_d_ver...r_dkonst.JPG]
---

Ja men en sån har jag ju! Och en sån också.... Och den där liknar ju en sån jag har redan.

tummenupp.gif Nu ska jag genast provsnurra ihop nåt!
Peztis
Har också allt det där hemma men inte 17 sitter det några vackra alster i min trädgård för det!
pejori
CITAT (Peztis @ 01-09-2013, 13:45) *
Har också allt det där hemma men inte 17 sitter det några vackra alster i min trädgård för det!

Inte här heller.
Är verkligen förtjust i och skulle vilja ha en "gräslök" av ståltråd.
Riktigt läcker. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon