Gröna mormor
31-08-2013, 13:56
I år har jag överfullt med frökapslar på min magnolia. Skall jag låta dom sitta kvar eller skall jag ta bort dom? Jag vill ju gärna ha massor av blommor nästa år också och undrar om frökapslarna förhindrar ny knoppsättning.
Huggorm
31-08-2013, 15:04
Låt de vara till fröna är mogna, så kan du så de och få nya magnolia nästa år som du kan ha i trädgården eller ge bort
Hej
Det är inte bra om man odla sin frö på grund av att fröa under utveckling händer ärftliga blandning leda att man ska inte få samma sorter som man ta frö från, så det är bättre att man köpa frö från affären med garante.
H.Bassam
Det går alldeles utmärkt att så magnolia, har sått M. sieboldii men då ska fröerna trilla ur kapslarna när man rör vid dom. Hos mig har de grott fint i två omgångar.
Gröna mormor
02-09-2013, 07:49
Jag är inte intresserad av att så nya magnolior, har inte mer plats i trädgården. Vad jag ville veta var om frökapslarna tar kraft från trädet så att det blir färre blommor nästa år.
OK. Men det är fullt normalt att plantor sätter frö utan att det skadar den själv. Inget att oroa sig för alltså. Fullt normalt.
Huggorm
02-09-2013, 20:01
Man har ju hört att man skall plocka av fröämnena från syrener för att få mer blomning året efter, men jag har också hört att det skall vara en myt. Jag har ingen aning om hur det är med magnolia.
Piccante
02-09-2013, 21:16
Meningen med frön är ju att trädet/ plantan ska släppa dom när de är mogna så att de ger upphov till en ny generation. Sitter frukten/ kapseln/ nöten kvar så kommer den ju förr eller senare lossna av sig självt.
Huggorm
02-09-2013, 21:20
Men om man plockar av fröna redan när de börjar utvecklas så slipper trädet lägga energi på att färdigställa dem. Om det ger er blomning nästa år är en annan fråga.
Gällande syrén eller magnolia så är nästa års blomning inte nåt problem trots frökapslar. Hos mig blommar de varje år, likaså roddisarna, som det sägs att man ska knipsa frökapslarna på. Ibland lite mindre och men ofta lika fullt mycket.
Gröna mormor
03-09-2013, 08:53
Jag har en akacia som ibland inte släpper sina fröställningar, och då blir det knappt någon blomning året efter. I höstas trillade/blåste alla fröställningarna av och i år blommade den överdådigt. Därav min fråga om magnolian. Vad gäller syrener, så klipper jag syrenbersån efter blomning, precis som häcken. Men OK, då låter jag magnoliafröställningarna vara kvar och ser vad som händer nästa år.
Anders zon 1
18-09-2013, 11:45
Vet heller inte om frökapslarna påverkar blomningen hos magnolia. Har aldrig hört att det skulle vara något problem. Är hur som helst ganska säker på att det inte har någon betydelse nu eftersom nästa års knoppanlag redan bildats (i alla fall om det är en vårblommande magnolia, lite mer osäker på hur det är med M. sieboldii). Ska det ha någon som helst betydelse måste man alltså ta bort frökapslarna mycket tidigare på sommaren, redan när de börjar bildas. Njut istället av frökapslarna som brukar vara vackert röda så här års!
Antar att det är en Robinia du har eftersom det inte finns några akacior som är härdiga i Sverige. Att fröställningarna blåser av under hösten-vintern tror jag inte har någon betydelse för blomningen hos ditt träd. Fröna är redan mer eller mindre mogna och drar ingen mer energi från trädet som eventuellt skulle kunna hämma nästa års blomning. En teori är att det är något negativt för trädet som gör att det inte släpper fröna vissa år, t ex tidig frost, torka eller något angrepp, och att det i sin tur gör att nästa års blomning blir sämre. Att trädet blommade bra efter att fröna blåst av tror jag bara var en tillfällighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.