_Magnus_
31-08-2013, 17:34
Bor på en bergig sluttningstomt där jorden i mina rabatter har en förmåga att rinna bort allt eftersom. Frågan är nu om jag ska beställa hem ett jordlass nu i höst och fylla på eller om det räcker med att jag väntar till i vår??? ( Givetvis är det inga rabatter/plantor som står helt utan jord

)
Sen undrar jag vad det är för typ av jord jag ska beställa hem? Finns det någon typ ´all round-jord´ som funkar på det mesta?!
theseraphim
31-08-2013, 22:02
Beställ nu så har du det gjort inför våren då du lär ha fullt upp ändå. Vilken jord? Beställ en bra rabattjord som en seriös jordhandlare bör ha. Många har bara basjord, anläggningsjord osv och de är förvisso bra om man bara ska fylla upp men de är inga höjdare som plantjordar. Weibulls horto tex har ca 20st olika bulkjordar för leverans till privatpersoner så utbudet är stort:)
Hej
Du kan köpa billiga jord nu, och spara dem i lager till våren, för att om man lägga dem nu, de ska förlora mycket näring till vår, men vilket jord ar bäst kan du gå till affären och köpa jord med garanti, på grund av finns flera hundra jord sorter i affären just nu. och alla säger mina jord är bäst.
H.Bassam
Belinda
30-09-2013, 16:44
Hej
Du kan klart köpa jord nu

o sen gödslar du bara upp" den till våren.
Råkar man köpa jord som inte är så bra" kan man alltid mata upp den själv sen,om du har en kompost .eller tillsätta gödsel ..
Mvh