Full version: Det blev Avenbok!
Misan
Hmm....ja nu har vi beställt häck! Vet inte om vi valde rätt el. fel!!! Usch blir så himla osäker! Men, men...det blir nog bra iallafall. Trädgårdsmästaren tyckte att vi gjorde ett bra val, så vi körde på det!
Avenbok blev det, skulle vara tålig & tät och ganska hög om man vill....när en nu blir hög dröjer ju ett tag innan dess....Hur fort växer Avenbok??? Någon som vet lite om den? Sen glömmde vi att fråga hur man planterar dem? Han sa ca 30cm mellan varje planta är lagom....men hur djupt ska vi gräva nu då? Vad ska man fylla med bara matjord? Gödsel? Torv? Vart ska man lägga torv? Frågorna är många.....Vad tror ni har vi gjort ett bra val av häck? Någon som kan berätta lite mer om hur den ska skötas????Ska man kalka? Gödsla???När ska man klippa?
ohmy.gif
Misan
Ingen som har lite svar på hur vi ska plantera?????
Läste oxå att Rådjur gillar Avenbok!! Vi har rådjur i trädgården mad.gif Så vad ska vi göra nu för att få ha plantorna ifred..... ohmy.gif
Gossen Ruda
Jag är ingen expert men lite kan jag om avenbok. I ditt första inlägg skrev du zon 5. I en bok jag kollade stod upp till zon 4 men i skyddat läge går det nog bra. Vanlig matjord går bra, gräv så djupt så att rötterna får plats. Jag har satt avenbok i ett par dm jord ovanpå stenfylle och det har gått bra men det gäller zon 3. Lite gödsel är inte fel men vänta med kalken om du inte har sur jord. Torv bara multnar och försvinner och efterlämnar håligheter.

Mina växer någon eller några dm per år men jag misstänker att dina inte kommer upp i den längden pga läget. Jag brukar klippa mina häckar strax före midsommar och på hösten men det är inte så noga. Klipp när den ser risig ut. Mina rådjur går inte på avenboken så där har jag ingen erfarenhet. Eller så syns det inte var dom ätit.
Misan
trodde det var zon 5, men jag hade fel...trädgårdsmästaren vi pratade med idag sa att vi bodde i zon 4.... tongue.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon