Alltså, så här är det...
Jag gillar INTE att döda, gillar ju inte ens att smacka flugor!
Första året vi bodde här så skaffade vi dessa burfällor. Vi fångade mössen eller sorkarna och gick ut i skogen med dem. Antagligen kom de gärna och hälsade på igen för att se vad vi lagt i fällan den natten! Kanske det var lika gott som natten innan?
En gång fångade vi en när det var smällkallt ute, den fick bo några dagar i mitt lilla uppdrivningsväxthus. Ni vet, en sådan där med grön botten och plastlock med ventilation. Sedan började det lukta så infernalist med gnagare så den fick flytta ut när det blev en solig och varmare dag.
Sedan började vi få in dem i väggarna, på vinden, i klädkammaren gnagde de sönder mina kläder som jag sytt... Då åkte vi till affären och köpte smack-fällor och vi har fångat rätt många med dessa.
Just nu hade jag inga hemma och då kom buren fram igen. Den ena musen var rätt medtagen, det syntes. Den andra var hur vild som helst. Jag gick över gatan och släppte ut dem på marken där och de sprang vidare bort från gatan så har jag tur håller de sig där och håller vinbergssnäckorna sällskap (som jag också har hinkat över där!).