Peztis
För några dagar sedan tyckte jag det var lite konstigt för jag hittade en omogen tomat liggandes lös på jorden i växthuset, något hade definitivt ätit på den för det var ungefär som att man skurit av en bit med en kniv. Helkonstigt såg det ut.

Nu var jag precis ute för att vittja tomatrankorna (Säger man det, egentligen? Det är ju en ranka men man säger nog oftast planta... g.gif ) på dagens skörd och ser att där har något annat farit fram! Tror det är en sork eller mus. Den har inte rört tomaterna så mycket men däremot hade jag för fägringens skull satt dit sibirisk hjärtstilla och den ligger överallt i odlingsbäddarna nu. Den har väl ätit av den och fått ett rus! crazy.gif

Så nu är det jag som lägger ut en fälla i växthuset! De ska ge f-n i mina fina tomater!
hattstugan

Har du fått nån fångst Peztis?
Peztis
Självklart glömde jag att sätta ut fällan och nu har de haft en riktig rejvfest - inte en sibirisk hjärtstilla kvar! Några tomater har det festats på också.

Ikväll hoppas jag de festar på den lufttorkade skinkan jag la i fällan... ninja.gif
Eva i Västerås
Lufttorkad skinka och tomater.
Det är ju en riktig festmåltid du bjuder dom på!

Jag brukar agna med guldnougat. Den kladdar fast, så dom kan inte dra loss den. Funkar jättebra.
Peztis
De verkar vara vegetarianer - eller så höga att de inte är matintresserade just nu! biggrin.gif

Jag har hört att Brejk är bra, jordnötter och kolakladd. Men det vill jag ju äta upp själv!!! Korv brukar funka annars men nu hade jag mycket av den där skinkan så nu blev det så. Kan ju prova att lägga dit lite slalami också. Värsta buffén!
Huggorm
CITAT (Peztis @ 05-09-2013, 17:38) *
Jag har hört att Brejk är bra, jordnötter och kolakladd. Men det vill jag ju äta upp själv!!!

Då har du en god anledning att inhandla choklad och de 99% som inte går åt som bete kan du ta själv flirting.gif
Eva i Västerås
Det är ju så att dom som inte är vegetarianer är allätare, så sockrigt kladdgodis funkar på alla.

Hur har det gått, förresten? Har du fått napp?
Peztis
Nä... De verkar inte gilla skinkan. Men å andra sidan så är ju all hjärtstilla slut så de ser väl ingen anledning till att gå in där igen. biggrin.gif

Har varit lite sur för jag hann aldrig ta några fröer! Men jag kom på nu i morse att jag hade ju planterat några i krukor vid poolen och där är de orörda! Måste låta det torka upp först för jisses vad daggigt det är nu.

Men fällan ska betas med mer för jag vill inte att de röjer runt där igen!
tetafan
Locka dom med Guldnougat i fällorna och du får garanterat utdelning smile.gif
Peztis
Party's over!!!!
[attachment=78597:IMG_4574_1.jpg]

Kalmar-korv - oslagbart i musfällan!
Eva i Skåne
TVÅ i samma fälla!!! Ja, den korven måste vara delikat
Peztis
Det är den! För möss och människor...
Eva i Skåne
Vad gör du med mössen? Tar död på dom eller flyttar dom till ett annat ställe?

Min svärfar tar en mus i vaskskåpet nästan varje dag. Förr gick han ut och slog ihjäl dom, men nu orkar han inte så bra utan öppnat fönstret och släpper ut dom. Han skrattar själv och funderar på om det är samma mus som sitter i fällan nästa dag smile.gif
Peztis
giggle.gif

Alltså, så här är det...
Jag gillar INTE att döda, gillar ju inte ens att smacka flugor!

Första året vi bodde här så skaffade vi dessa burfällor. Vi fångade mössen eller sorkarna och gick ut i skogen med dem. Antagligen kom de gärna och hälsade på igen för att se vad vi lagt i fällan den natten! Kanske det var lika gott som natten innan?
En gång fångade vi en när det var smällkallt ute, den fick bo några dagar i mitt lilla uppdrivningsväxthus. Ni vet, en sådan där med grön botten och plastlock med ventilation. Sedan började det lukta så infernalist med gnagare så den fick flytta ut när det blev en solig och varmare dag.

Sedan började vi få in dem i väggarna, på vinden, i klädkammaren gnagde de sönder mina kläder som jag sytt... Då åkte vi till affären och köpte smack-fällor och vi har fångat rätt många med dessa.

Just nu hade jag inga hemma och då kom buren fram igen. Den ena musen var rätt medtagen, det syntes. Den andra var hur vild som helst. Jag gick över gatan och släppte ut dem på marken där och de sprang vidare bort från gatan så har jag tur håller de sig där och håller vinbergssnäckorna sällskap (som jag också har hinkat över där!).

biggrin.gif
Peztis
Jag glömde/orkade inte lägga ut lite mer korv i buren. Men doften måste ha suttit kvar för det satt en ny (?) mus i fällan i morse!
Gossen Ruda
Du får märka dem på något sätt så vet om det är samma musling varje gång.
Peztis
tummenupp.gif

En röd rosett kanske? Eller lite nagellack...? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon