Saldina
Hej,

Mina krukväxter har drabbats av något, som jag inte riktigt vet vad det är och därmed ej hur jag ska bekämpa. Jag har haft balkongdörren öppen och haft vissa växter ute, så gissningsvis är det något som kommit in från trädgården. Jag tycker att min syrén t.ex. har liknande fläckar som avokadon. Jag bifogar här några bilder på en änglatrumpet, samt några på avokadon. Är det någon som vet vad detta är och hur man bäst bekämpar det?

Tacksam för alla tips och råd!

[attachment=78459:557462_1...014123_n.jpg][attachment=78460:1173771_...594827_n.
jpg][attachment=78461:1044813_...356841_n.jpg][attachment=78462:1208990_...48566
3_n.jpg]
Bassam
Hej

Det ser ut som svamp som attackera, det är för att du vattna inte bra, du ger dem mycket vatten så svampen attackera rötter och rötter kan inte ge vatten till växter.
nu vad ska du göra:
Ta bort skada delar, vattna in före att jord bli torr, du kan vattna under ifrån, och ta bort vatten som mera om kvar på fat eller på tallrik 20 minuter.

Obs du kan vattna och spreja med vatten som blandad med Bikarbonat.

H.Bassam
CillaM
Ser ut som brännmärken på avokadon, ställ den bort från den starka solen o se till att jorden är fuktig i krukan, inte blöt. Växten ska stå ljust men inte i stark sol. Vattna underifrån. Lägg gärna på/i mer jord i krukan. Att syrénen utanför har torra blad beror mer på att den har haft det tufft i år, det är många buskar och träd som lidit pga torkan i sommar och som dessutom haft det svårt de senaste vintrarna, inkl. vår vår i år. Du kan också försöka ta och toppa din avokado, den bryter nytt inom nån vecka.
masa
Skadorna på syrenen kan mycket väl vara av syrenmal, det har varit gott om dem i sommar.
Bassam
Hej
Kan du googla på ( syrenmal ) och se på bilder om din syren skada ser ut som på bilder.

Bränn skador tycker jag inte på grund min växte stor på halvskugga även haft samma problem. om du kan också googla på ( brännskada på blad växter ) och se om bilder ser ut som din växter för säkerhetskull.
H.Bassam
Saldina
Stort tack för era svar och tips! Jag ska se över min vattning vad gäller krukväxterna (jag ger dem nog väl mycket vatten), liksom placeringen av dem och också testa vattna med bikarbonat. Och min syren ser ut exakt som på bilderna jag får upp när jag googlar på syrenmal. Finns det något man kan göra inför nästa år för att förebygga angrepp av syrenmal? Det är en väldigt stor och misskött syrenhäck som jag fått tagit över, så jag skulle inte ha något emot att klippa ner den eller dylikt - om det skulle hjälpa!
rebamarvin
Planterade ett glanskörsbär för en vecka sedan. Trädet verkar trivas bra, det kommer nya skott i toppen och det suger åt sig av vattnet. Men det verkar vara angripet av något djur, möjligen något spindelliknande. Bladen blir liksom håliga och trasiga. Och nu är även de nyaste ljusgröna bladen i toppen angripna... Jag noterade lite trasiga blad redan när vi fick hem trädet men tänkte inte så mycket på det då. Men så här i efterhand borde jag nog ha pratat med plantskolan på en gång. Vad kan det vara som äter på trädet och vad ska jag göra? Borde plantskolan ha något ansvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon