lillasmultron
02-09-2013, 19:14
Planterade ett glanskörsbär för en vecka sedan. Trädet verkar trivas bra, det kommer nya skott i toppen och det suger åt sig av vattnet. Men det verkar vara angripet av något djur, möjligen något spindelliknande. Bladen blir liksom håliga och trasiga. Och nu är även de nyaste ljusgröna bladen i toppen angripna... Jag noterade lite trasiga blad redan när vi fick hem trädet men tänkte inte så mycket på det då. Men så här i efterhand borde jag nog ha pratat med plantskolan på en gång. Vad kan det vara som äter på trädet och vad ska jag göra? Borde plantskolan ha något ansvar?
Hej
Det är problem med insekter som suga blad näring som ( bladlöss- spindel och andra ). de behöver bekämpning som kan gå med växter blod, så finns i affären Provado på olika typer, men du kan väx undvika dem på handen, du kan doppa trasa på Tsprit och tryck på dem för att de ska dö. , det är jobbet men det är bra resultat, du kan spreja växter på vatten på morgonen och kväll för att de tycker inte om vatten
Obs
3
du kan koka Hot Pepper 2 cm av kokande vatten lösa den i en liter vatten sen du kan spreja på växter många gångar, du ska inte glömma att spreja båda sida av blad.
H.Bassam
Gossen Ruda
03-09-2013, 20:24
Det finns fullt med olika kryp som äter blad, egentligen inte mycket att bry sig om. Problemet kommer och går men sällan brukar träden ta någon skada. Sjukdomar är annorlunda men är det något som äter är det säkert övergående.
Huggorm
03-09-2013, 21:45
Om ett träd är helt fritt från tuggade blad är det nästan anledning att börja oroa sig. Träden klarar av det och inte minst i september när det ändå är dags att släppa löven inom kort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.