Full version: Nerium från frö
Lottiss
[attachment=78465:Neriumodla.jpg]Jag har dragit upp Nerium från frö. Alla har kommit upp och växer så det knakar. Jag har dammsugit nätet på hur jag bäst ska sköta dem när de kommit upp men inte hittat något. När och var ska jag toppa dem? En del vill jag stamma upp, hur gör jag det? Låter jag dem bara växa rakt upp och plockar bort bladen vartefter? confused.gif
Peztis
Tror inte att du ska toppa dem, det gör de själva när de tycker att det är dags. Jag har en stickling som vuxit rakt upp en halvmeter och nu börjar den dela sig lite.

Jag hade nog inte tagit bort några blad förrän den har vuxit till sig lite och blivit stadigare. Du kommer säkert att få stödja med en blomsterpinne i början för annars blir det svajigt.

Och grattis till den fina sådden! Mina fröer tog sig inte alls i våras. Gick det fort för dina att gro?
Lottiss
Det tog nästan två veckor innan dem tittade upp. :-) Trodde det skulle ta mycket längre tid faktiskt. Jag sådde Gardenia och doftruta samtidigt men där är det stendött. unsure.gif Blir det inte väldigt höga rangliga plantor då? Jag skulle vilja ha lite "knubbiga". Innan hade jag en stor buske som var nästan 3 m hög men den fick tyvärr ohyra och var tvungen att gå till blomhimlen. När jag tidigare tagit sticklingar från den och inte toppat blev dom bara höga och taniga nämligen....
Peztis
Tittade på de plantor jag har. Den ena är ju då sticklingen som är ca 50 cm och den har brutit skott långt ned samt i toppen, Ja, den är lite ranglig men det är ok, den växer väl på sig, tänker jag.

Men den skulle ju bli fin att stamma upp eftersom den har ett skott nere och tre i toppen. Hmmm.... g.gif Nu fick jag något att tänka på.

Den större plantan köpte jag för några år sedan och den ser jag är toppad långt ned och då var stammen en dryg cm i diameter, dvs den var inte så liten och späd som dina är. Det kan ju också vara så att det är en större gren som har klippts i bitar och rotats, förstås...
kerstin z5-6
Har inte toppat mina frösådda de delade sig självmant .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon