|
Christoffer
08-04-2004, 19:59
Jag skulle vilja veta vad för positiva fakta det finns om vetegräs. Hur nyttig den är, om man kan använda den mot vissa sjukdomar osv.
Har bara hittat att den är "stärkande", men det säger inte så mycket.
Någon som vet mer?
Gossen Ruda
08-04-2004, 21:12
Av moget vete bakar man bröd. Beträffande sjukdomar så brukar dom flesta söka upp en doktor som oftast har stor erfarenhet. Gör-det-självare brukar inte ha så stor framgång på det området. Att kalla något för stärkande är bara att använda ett positivt ord som inte betyder något.
Tack för dina värdefulla synpunkter, Gossen Ruda. "Söka upp en doktor"! Ja, naturligtvis. Vad himla smart!  Tänkte inte på det... Christoffer---> Det här med vetegräs är lite en trendgrej, som jag har uppfattat det... Har hört nämligen talas om det allt oftare på sista tiden. Vet inte så mycket mer än att det i USA t ex är otroligt inne att "äta rått"! Det växer upp "raw food restaurants" som svampar ur jorden. Och då talar vi inte kött eller fisk, naturligtvis, utan groddar = levande föda! Vetegräs, som du nämner, är vetekorn som får gro och växer ut till gräs, som klipps av och sedan används - alltså groddat vete. Naturligtvis är det nyttigt och naturligtvis är det allmänt "stärkande"!!! Det är all föda som korresponderar till "stenåldersmänniskan" inom oss! Vårt uråldriga behov av en viss typ av näring har ju fortfarande inte fattat att mikrovågsugnen har uppfunnits...eller pommes frites, bearnaisesås och Coca-Cola, för den delen. Töntigt efterblivet, eller hur? Det finns en kvinna som heter Ann Wigmore som snackar väldigt mycket om det här. Hon anger vetegräs och groddar som exempel på den levande föda människan bör äta. Hon menar att en föda bestående av okokta vegetabilier (råkost) lägger grunden till både kroppslig och andlig vigör. Googla på hennes namn så kanske du får veta mer. Denna mat har förmågan att föryngra och vitalisera den mänskliga organismen. Till denna grupp hör alla groddar. Här ingår också blötlagda och groddade nötter och fröer, spirad säd och baljväxter, såväl som broddat och ungt vetegräs alltså, och andra sorters gräs som man äter helt eller pressat. Vitamin- och mineralinnehållet ökar när man groddar. Vitamin B6 ökar med 500%, B5 med 200%, B2 med 1300%, biotin med 50% och folsyra med 600%. Den livskraft som denna typ av föda skänker människan, hjälper oss till verklig hälsa! Fast det är klart...ingenting går ju upp emot en rejäl, hederlig penicillinkur! Sanna - som gärna fortsätter "Levande föda"- snacket...
pepparmynta
08-04-2004, 22:13
Du kan också söka på Rejuvalac som är någon sorts vetegräsdryck.
Rejuvelac tror jag att det kan stavas oxå...
Hannele
09-04-2004, 18:24
CITAT (Christoffer @ 08-04-2004, 20:59) Jag skulle vilja veta vad för positiva fakta det finns om vetegräs. Hur nyttig den är, om man kan använda den mot vissa sjukdomar osv. Vetegrässaft kan du köpa färdigt i Hälsokostaffären. Där finns också böcker, som berättar, att den kan bota allt, från reumatism till blåskatarr. Men jag tror det är åldersgräns på 70 år på dyliga produkter. Lilly Johansson skrev boken Vital mat.
Christoffer
09-04-2004, 19:16
Men vetegrässaft i affären är väl jättedyrt? Jag vet att fryst vetegräs är väldigt dyrt, speciellt när det är så billigt att odla det själv. Jag tuggar det dock och spottar ut det resterande. För vetegräspressar är väl dyra.
Har nu läst lite att 1 dl vetegräs om dagen skulle rensa kroppen från tungmetaller. Men det är i stort sett allt jag vet.
Christoffer
09-04-2004, 19:23
Oj, när jag sökte på Rejuvalac och Rejuvelac kom det fram en massa. Jag önskar att det skulle finnas billiga sådana drycker istället för Coca Cola och andra läskedrycker som innehåller mycket "farligt" socker.
Hannele
09-04-2004, 19:24
CITAT (Christoffer @ 09-04-2004, 20:23) billiga sådana drycker istället för Coca Cola och andra läskedrycker som innehåller mycket "farligt" socker. Vatten är billigt och bra.
pepparmynta
09-04-2004, 19:25
CITAT (Ina @ 08-04-2004, 23:49) Rejuvelac tror jag att det kan stavas oxå... Ja, så var det
Christoffer
09-04-2004, 19:29
Vatten dricker jag nästan hela tiden som dryck, mestadels med lite pressad citron eller skivor gurka. Gott och rensar ut slaggprodukter.
CITAT (pepparmynta @ 09-04-2004, 20:25) CITAT (Ina @ 08-04-2004, 23:49) Rejuvelac tror jag att det kan stavas oxå... Ja, så var det  Det fanns en massa info på båda stavningssätten!
Christoffer
09-04-2004, 19:43
För många år sedan (8 år??) så stod det i tidningen om att man kunde köpa vetegrässhots på krogen och testaren i tidningen sade att det skulle "gå runt i huvudet" om man drack en sådan. Det tror jag är överdrifter, men vad har ni upplevt av vetegräs? Jag odlar mycket nu, för att kanske frysa in om jag inte tuggar sönder det innan.
pepparmynta
09-04-2004, 19:57
Hej Christoffer,
Har kollat lite mer om vetegräs. Enligt Ann Wigmore, författare till boken Levande Föda är det rikt på: protein, c och e vitamin, mineraler,spårämnen, klorofyll. Hon hävdar att det är renande, precis som du antog. Plus att man faktiskt kan köra i köttkvarn! Och det går bra att tugga och spotta ut cellulosan.
Ett Ann Wigmore citat " Kom i håg det är inte födan i ditt liv som ger hälsa det är livet i din föda som verkligen räknas"
Gröna tanten
09-04-2004, 20:40
Hannele , du svarar mest för att jävlas, eller hur Fast förstås, om du nu vill va så knäpp
Hannele
09-04-2004, 21:05
CITAT (Gröna tanten @ 09-04-2004, 21:40) Hannele , du svarar mest för att jävlas, eller hur Fast förstås, om du nu vill va så knäpp :blink: Nej, jag gav ett par bra länkar och bra boktips. Jag har läst om vetegräs och den har sina fördelar. Men jag tycker att detta inte är för friska ungdomar.
Gröna tanten
09-04-2004, 21:11
Du tycker inte, Hannele, och därför tar du dig friheten att raljera på andras bekostnad. Förresten gör du det i andra avdelningar i forumet med (sic!)
Och , Är det inte bra att unga vill vara sunda! Ska man vänta tills man är sjuk för att äta bra?????
Ingrid på Västkusten
09-04-2004, 21:27
Ca fyra inlägg har Du gjort Gröna Tanten enligt Din info gjort på odla, varav två i denna tråd. Se nedan:
Ett inlägg i tråden ' skall man rensa bort allt gammalt i köksträdgården' ;
CITAT (jepperdi @ 28-02-2004, 10:22)
Det skulle du ha gjort på hösten..
Men bättre sent än aldrig
/jepperdi
Var bor du egentligen, i Medelhavsområdet månne ?
----- Denna tråden om vetegräs: Hannele , du svarar mest för att jävlas, eller hur Fast förstås, om du nu vill va så knäpp
Redigerat av Gröna tanten - 09-04-2004, 21:43 ---- Och så än en gång i denna tråd: Du tycker inte, Hannele, och därför tar du dig friheten att raljera på andras bekostnad. Förresten gör du det i andra avdelningar i forumet med (sic!)
Och , Är det inte bra att unga vill vara sunda! Ska man vänta tills man är sjuk för att äta bra?????
Redigerat av Gröna tanten - 09-04-2004, 22:15 -------
Tre inlägg - det fanns två testforumet också.
Ser ut som vi har fått oss en bogey på Odla.nu!
I gamla forumet fanns ju en sådan oxå, minns inte vad hon hette. Kanske återuppstånden? Fast 2 dar för tidigt!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-04-2004, 22:27) Ser ut som vi har fått oss en bogey på Odla.nu! Hej Ingrid! Vad är en "bogey"? Är det vad jag tror - en slags "bråkmakare på Internet", eller så? Är det begreppet man brukar använda på sådana företeelser? Ja, det finns ju vissa som får kickar på det sättet...uppfattade heller inte Hanneles inlägg som att hon ville "jävlas". Då finns det minsann inlägg som är betydligt värre i detta forum. Fast jag ser en skillnad på "bogeys" och "bogeys". En del vill nog bara bråka med andra hejvilt, andra vill bara komma åt vissa speciella forumister. Ta t ex signaturen "undrar" som - av allt att döma - enbart skapades för att kritisera Cilla... Jag tycker att det borde finnas ett system som förhindrar att man kan registrera fler "användarkonton" på samma dator. Det verkar ju helt knäppt att man kan gå in och spela olika "roller" i en seriös (?) debatt, eller hur? Även fast vi alla är hyfsat anonyma här, tycker jag ändå att man ska våga stå för kritik under sitt "riktiga" nick! Glad påsk i alla fall alla häxor, trollgubbar och bogeys! Sanna
pepparmynta
10-04-2004, 19:30
Suck!!! Det här tycker jag på det hela taget liknar rent skrutt. Vi har ett jättefint forum där man kan ställa frågor, få tips, ge svar på sådant man själv kan. Alla är (får man väl ändå lov att anta) intresserade av växtlighet i olika former, och det är ju därför vi "samlas" här. Tycker jag. Låt det vara högt i tak för trådar - diskutioner där folk resonerar om saker och ting på ett bra sätt och behandlar varandra med respekt.
Christoffer
10-04-2004, 22:46
Jag håller med Sanna och Pepparmynta. Låt oss vara olika i forumet och föra diskussioner i sak, och låt oss få vara engagerade på olika sätt utan att bli anklagade för att raljera!
Jag önskar att webbmastrarna mailade de användarnamn som uppenbart satts upp för att kritisera andra forumister anonymt och ber dem att istället använda sina ursprungliga användarnamn. Om användningen av "kritiska anonymer" som Gröna Tanten och Undrar fotsätter tycker jag att webmastrarna ska informera om vilka andra användarnamn dessa är kopplade till.
Så skedde här en gång när en användare plötsligt började löpa amok mot andra under en annan signatur. Men den gången råkade han skriva fel i ett inlägg så att alla förstod kopplingen. Angreppen upphörde omedelbart.
Christoffer
12-04-2004, 17:58
Idag provade jag att pressa vetegräset i en kökskvarn, och det gick faktiskt! Tack för tipset! Vetegrässaft smakar rätt gott och tycks vederkvicka en!
Hannele
12-04-2004, 18:26
I länken jag gav till dej, rekommenderar dom att blanda dl vetegrässaft (1 dl finklippt vetegräs) med 2 dl ljummet vatten. Mixas och silas. Du kan också testa att göra spirade groddar av vete. Gôrgott. Jag lät hela vetekorn ligga i vatten över natten och blandade i morgonfilen. Vete är rätt ok, men man ska ha stor respekt för örter. Man ska aldrig experimentera med något, som påverkar hjärrytmen. Även vanligt mintte är skadligt för njurar i daglig användning.
CITAT (Cilla @ 12-04-2004, 11:54) Jag önskar att webbmastrarna mailade de användarnamn som uppenbart satts upp för att kritisera andra forumister anonymt och ber dem att istället använda sina ursprungliga användarnamn. Om användningen av "kritiska anonymer" som Gröna Tanten och Undrar fotsätter tycker jag att webmastrarna ska informera om vilka andra användarnamn dessa är kopplade till. Vad är det som säger att dom två signaturerna inte är ursprungliga användarnamnen?  CITAT (Cilla @ 12-04-2004, 11:54) Så skedde här en gång när en användare plötsligt började löpa amok mot andra under en annan signatur. Men den gången råkade han skriva fel i ett inlägg så att alla förstod kopplingen. Angreppen upphörde omedelbart. Antar att du menar det här Cilla! Gamla forumet....
Sanna Hört talas om Mupp-site? Hört talas om Troll?
pepparmynta
13-04-2004, 17:20
CITAT (Christoffer @ 12-04-2004, 18:58) Idag provade jag att pressa vetegräset i en kökskvarn, och det gick faktiskt! Tack för tipset! Vetegrässaft smakar rätt gott och tycks vederkvicka en!  Hej, Jag har aldrig gjort vetegräsdryck själv någongång, utan har smakat hos min mor. Jag tror faktiskt att det, och annat vegetariskt, är mycket bra för kroppen. Men jag är nyttig i perioder, dumt nog.
Christoffer
14-04-2004, 18:24
Kan vetegräs påverka hjärtrytmen? Så vetegräset kan alltså vara farligare än att äta bullar på vetemjöl?
anders_skåne
16-04-2004, 11:08
Till Undra och Gröna Tanten !
Jag tycker att ni enbart ska skriva nåt här om ni har nåt tips att komma med eller en fråga angående vetegräs annars tycker jag faktiskt att ni kan vara tysta !!.
Väx upp och respektera att folk i detta forumet inte känner för att tjafsa och ej heller vill bli anklagade för diverse saker !. Det finns säkert nån annan sandlåda där ni kan kasta grus på varandra.
Hälsningar Anders_skåne
Christoffer
23-04-2004, 22:54
Vad är "spirade groddar"???? Är det precis när vetefröt har börjat gro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|