Calajsa
04-09-2013, 08:25
Har en stor slänt, ca 16 m lång och 2 m bred som jag ska plantera i. Första 2 m där det är plant, har jag satt 8 rosenbuskar. Vidare tänkte jag fortsätta med lila stäppsalvia, pink the fairy och olika sorters nävor, men HUR var den stora frågan!!! Just nu tänkte jag stäppsalvia, trädgårdsnäva, ros, stäppsalvia, praktnäva, ros.... i framkant och att varje växt får ca 1 kvm. Längst bak står det redan Hortensia, Astilbe, blåklockor och riddarsporrar! Men jag blir osäker på om det blir bra. Kanske borde man ha en mindre näva framför stäppsalvian eller passar den som kantväxt? Är det någon som har en idé skulle jag vara tacksam!
kerstin z5-6
04-09-2013, 10:00
Har testat många olika medelstora nävor i rosplanteringar. Min erfarenhet är att de åtminstone här beter sig som trädgårdstanks" som sakta men säkert utvidgar sitt område och kväver ut andra växter .De frösår sig hej vilt, rotsystement är hårt och ogenomträngligt och breder ut sig vart år.
Små låga rosor som the Fairy blir överväxta och skuggade på sensommaren , särskilt om man tillför gödsel som man ju bör med rosor.
Betydligt snällare är hornviol , de flesta heuchera, liljor, praktklocka-platycodon (som inte är en campanula klocksläktet)
EvaKlemming
04-09-2013, 13:51
Tack för varningen Kerstin.