MiKa
Hjälp, vad törs jag göra? unsure.gif
Jag fick M. Daphne (acuminata ssp. subcordata), M.Galaxy (M.liliiflora "Nigra x M.sprengeri var. diva) och M. Hammarö (x sieboldii) när jag fyllde år i mars (jag uttalde en önskan om 1 st Magnolia! men det var flera som lyssnade) och de har stått i sina krukor ute i altanrabatten (+20 idag kl 14, söderläge, skuggade av andra träd) täkta av granris i 2 veckor nu och de växer så de knakar! Wow!!!!

Jag har en mycket skyddad sluttningstomt (syd-sydväst) och tjälen är borta men törs jag plantera dem redan nu? Jordtemp 1 meter ner 8 grader, är det för kallt?

Det har börjat växa ut rötter genom hålen i krukbottnarna och jag är rädd för att det kan skada deras ömtåliga rötter.

Någon som har erfarenhet? Litteratur förslag? Websidor? Idéer? ohmy.gif Mika i Dalarna[B]
Anna-C
Hmmm.....magnolior har jag ingen erfarenhet av, men rent generellt tycker jag man kan säga att om de stått ute dygnet runt så som du beskriver borde det gå alldeles utmärkt att plantera dem.

De fryser knappast om 'fötterna' om du planterar utan det är väl det ovanjordiska som kan ta stryk av låga temperaturer - men det har de ju redan visat att de klarar! smile.gif

Jag skulle inte tveka att plantera dem, förutsatt att du kan fortsätta att skydda dem mot nattfrost.

Eftersom jag inte känner till dina magnolior hoppas jag att de är köpta på lokala plantskolor som vet att de tål din zon (kanske med lite pyssel!) wink.gif smile.gif
Anders zon 1
Gratulerar till magnoliorna! De arter/sorter du fått är både härdiga och vackra och har nog goda chanser att klara sig på ett skyddat läge i sydligaste delen av Dalarna. Har själv planterat flera magnolior i zon 4 i Fagersta i norra Västmanland. Bland annat en M. sieboldii som stått där i snart 10 år och som mår förträffligt, blommar rikligt och aldrig har fått några vinterskador.

När det gäller din fråga så tror jag nog att jordtemperaturen är helt ok för utplantering. Värre är det dock om magnoliorna stått för varmt och redan börjat växa och fått blad. I så fall är det mycket stor risk att dom skadas om det blir rejäl frost - och det måste man väl anse att det fortfarande är en överhängande risk för så här tidigt på säsongen. Min erfarenhet är att speciellt M. sieboldii (d.v.s. din M. Hammarö) har mycket frostkänsliga blad som fryser direkt om temperaturen kryper ner mot 2-3 minusgrader. Läget på altanen är förmodligen betydligt mer skyddat än i trädgården så jag skulle nog låta dom stå kvar där ett tag till och dessutom vara mycket uppmärksam på om det kommer kallt väder med risk för svår frost (speciellt om det blir minusgrader i samband med blåsigt väder vilket ju inte är helt ovanligt i Dalarna ända fram i slutet av april om riktigt kalla nordanvindar skulle dra ner över landet). I så fall bör magnoliorna nog skyddas litet extra även om dom klarat sig själva så här långt.

Om du är orolig för att rötterna ska växa ut ur krukorna kan du ju alltid tillfälligt plantera om magnoliorna i större krukor tills dess att du kan sätta ut dom i trädgården.

Det har helt nyligen kommit ut en mycket fin bok om magnolior på svenska som jag kan rekommendera. Tyvärr minns jag inte författarnas namn, men den finns hos de flesta bokhandlare.

/Anders
andreas i uppsala
Om man nu kan plantera magnolior i dalarna, ja då kan jag också börja plantera fikon,poncirus,trachycarpus. Här har vi inte haft minusgrader på flera veckor. Tempen har legat på +10 i över 5 dagar. I dag var det 16,5 i skuggan. Det borde räcka för att få jordtempen över 10 grader.

Då tar jag och börjar plantera lite i morgon då de har lovat ännu varmare än 16,5. Banan planterar jag först i maj då frosten är borta.
MiKa
Tack för era svar!
Den del av tomten där Magnoliorna ska planteras ligger vid "bergets fot" (berggrund och gott om stenar) och är mycket skyddad från alla sidor med hus, berg, träd och buskar, det har skapat olika microklimat i min trädgård, helt underbar att odla "konstiga" växter i, som enligt traditionen inte går att odla i min växtzon (4).

Jag har Rhododendrons framtagna på Caerhays i Cornwall som enl anvisningarna ska blomma tidigt (mars? Jättemiss av mig, vara helt uppslukad av dess skönhet) som jag var helt säker på skulle dö 1:a vinter, de är nu 6 år och är underbart blomvilliga i april-maj.

Jag har en ökenkatktus (tog en stickling under ett besök i USA) som bor ute året om i ett hörn mellan boningshuset och ett träplank (inget annat har överlevt där, för varmt, torrt och väldränerat).

Hammarö och Galaxy är "svenskar" men Daphne kommer från Holland (min "bästis" från skolan bor i Leende, NL), så Daphne har jag hållit extra koll på men verkar , än så länge, inte ha några svårigheter med att anpassa sig till vårt klimat.

Anders, jag har boken Magnolia av Söderberg/Åsheden men de skriver bara om plantering på försommaren. Jag ängslas över det där med jordtempen (rötterna), för jag tror jag kan skydda dem med granris, säckväv, löv etc mot ev sträng frost och blåst. Ingen av dem har fått blad än, tack och lov. Jag tror jag följer ditt råd och sätter dem i större krukor och väntar tills i början av maj med utplanteringen (om vädret till dagens dato håller i sig!)

Tack för er hjälp och Glad Påsk! Mika biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon