Tack för era svar!
Den del av tomten där Magnoliorna ska planteras ligger vid "bergets fot" (berggrund och gott om stenar) och är mycket skyddad från alla sidor med hus, berg, träd och buskar, det har skapat olika microklimat i min trädgård, helt underbar att odla "konstiga" växter i, som enligt traditionen inte går att odla i min växtzon (4).
Jag har Rhododendrons framtagna på Caerhays i Cornwall som enl anvisningarna ska blomma tidigt (mars? Jättemiss av mig, vara helt uppslukad av dess skönhet) som jag var helt säker på skulle dö 1:a vinter, de är nu 6 år och är underbart blomvilliga i april-maj.
Jag har en ökenkatktus (tog en stickling under ett besök i USA) som bor ute året om i ett hörn mellan boningshuset och ett träplank (inget annat har överlevt där, för varmt, torrt och väldränerat).
Hammarö och Galaxy är "svenskar" men Daphne kommer från Holland (min "bästis" från skolan bor i Leende, NL), så Daphne har jag hållit extra koll på men verkar , än så länge, inte ha några svårigheter med att anpassa sig till vårt klimat.
Anders, jag har boken Magnolia av Söderberg/Åsheden men de skriver bara om plantering på försommaren. Jag ängslas över det där med jordtempen (rötterna), för jag tror jag kan skydda dem med granris, säckväv, löv etc mot ev sträng frost och blåst. Ingen av dem har fått blad än, tack och lov. Jag tror jag följer ditt råd och sätter dem i större krukor och väntar tills i början av maj med utplanteringen (om vädret till dagens dato håller i sig!)
Tack för er hjälp och Glad Påsk! Mika