Full version: Vilken salix passar?
akej
Jag ska plantera ca 4 st pilträd som insynsskydd i trädgården. Läget är nedanför en östsluttning precis i kanten av en bäck, med en del höga träd (al, björk och lind) i närheten. Träden som redan växer däromkring är fina men de som är framför grannens hus (som ligger på en höjd) har inga lagom låga grenar så det är fri in/utsyn i trädgården. Jag vill alltså ha något som blir högt och brett snabbt men inte för högt, mellan 5 och 10 meter sluthöjd vore lagom, gärna flerstammigt och med ganska låg bred krona (men öppet längst ner så att vi fortfarande ser vattnet i bäcken). Läget är lite halvskuggigt, men sol vissa tider, och zon 3. Helst skulle det vara en sort med ljusa blad, men annat är viktigare...

Några tips? Finns det någon sort som stämmer in?

Huggorm
Bollpil är väll det ultimata, det finns nog inget annat som kommer i närheten. Hamlad vitpil kan också fungera, men kräver ju återkommande arbetsinsats.

http://tradgardssurr.files.wordpress.com/2013/06/bollpil.jpg

akej
Bollpil skulle funka, men egentligen skulle jag vilja ha nån som ser mer "vild" ut, och inte så friserad. Men om det är den enda sorten som stämmer in på övriga kriterier så låter det som ett bra val. Hittade fina vinterbilder på bollpilen där den ser ut att ha så täta grenar så det ger lite insynsskydd även utan blad.

Är bollpil och klotpil samma sak?
Huggorm
CITAT (akej @ 05-09-2013, 22:02) *
Bollpil skulle funka, men egentligen skulle jag vilja ha nån som ser mer "vild" ut, och inte så friserad. Men om det är den enda sorten som stämmer in på övriga kriterier så låter det som ett bra val. Hittade fina vinterbilder på bollpilen där den ser ut att ha så täta grenar så det ger lite insynsskydd även utan blad.

Är bollpil och klotpil samma sak?

Ja, det är samma. Jag håller med om att de ser onaturliga ut, men det är de faktiskt inte. Naturlig mutation som hittades i Finland om jag inte missminner mig.

Problemet med friväxande vanlig pil är annars att de gärna blir glesa och fula och lätt kan få stora grenar knäckta av snö eller vind. De måste nästan hamlas för att bli långvarigt bra, och det ser inte heller naturligt ut
akej
Du har nog rätt, jag ska bara försöka tänka om. Har kollat på många bilder nu och de är faktiskt väldigt fina.

En följdfråga: Pil är väldigt vätskekrävande har jag förstått, finns det risk för att träd och buskar i närheten tar skada av att jag planterar ett gäng pilar där? (som sagt längs med en bäck)

kerstin z5-6
Nej ingen risk -pil söker lättaste vägen -namn är salix bullata finsk knäckepil och de är fina träd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon