|
Full version: Kyrkovalet ?
Hur många här tänker lägga sin röst ? jag ska i alla fall lägga min .
Huggorm
05-09-2013, 23:01
Är inte medlem i kyrkan så jag missar tyvärr allt det roliga
Piccante
05-09-2013, 23:32
Har ingen röst att lägga. Gjorde aktivt val att gå ur kyrkan när jag blev myndig.
kerstin z5-6
05-09-2013, 23:44
Helt ointressant
*Stintan*
06-09-2013, 02:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2013, 00:44)  Helt ointressant Precis
Aqvakul
06-09-2013, 03:15
ej medlem
Anki på Öland
06-09-2013, 07:44
inte heller medlem
theseraphim
06-09-2013, 08:37
Sorry, stolt okristen och glad oreligös!
malcolm
06-09-2013, 08:37
Har gått ur svenska kyrkan.
mamamaggan
06-09-2013, 08:39
Inte medlem .
Svårt att vara medlem i något man inte tror på.
Eva i Skåne
06-09-2013, 19:10
Jag är inte heller medlem
Det var tråkigt att se att så många inte är med i Kyrkan .Men var och en får göra det de tycker är bäst .Personligen skulle jag aldrig gå ur svenska kyrkan .
Huggorm
06-09-2013, 19:54
Det var lite förvånande att så många gått ur
*Stintan*
06-09-2013, 20:07
CITAT (Huggorm @ 06-09-2013, 20:54)  Det var lite förvånande att så många gått ur Ännu mer konstig att man kan födas in i en kyrka/religion eller som numera att föräldrar kan bestämma sånt åt små bebisar.
Som kristen familj och kyrkomedlemar så faller det sig naturligt att döpa sina barn i kyrkan och så har det väl varit i flera hundra år ,om barnen i äldre ålder känner att de inte hör till kyrkan så kan de ju själva välja att gå ur ju .Våra barn hör dock till kyrkan och vill stanna kvar där och alla våra barn och barnbarn är döpta i kyrkan också ,blir dop i oktober då sonen och hans sambo ska döpa lilla Tyra .För oss i vår familj så är kyrkan en del av oss och våra liv och att höra dit är viktigt för oss .I våra svåraste stunder har kyrkan funnits för oss alltid och vi har funnit tröst i vår kristna tro och i kyrkan .Nu är vi ju inte superkristna i den bemärkelsen att vi alltid går i kyrkan på söndagar ,vi lever som de flesta gör men vi finner en slags lugn och trygghet i att tillhöra Svenska Kyrkan och därmed bekräffta att vi är kristna .För min egen del så betyder min kristna tro mycket för mig och min tro är stark och den tron har hjälpt mig mycket när det varit svårt .
Jag behöver ingen religion för att bekräfta mig själv eller att jag finns. Att göra saker slentrianmässigt eller för att alla andra gör det är helt onaturligt för mig. Är visserligen döpt i kyrkan när jag var liten palt men är inte med i svenska kyrkan eller något annat religiöst samfund sedan många år. Är heller inte konfirmerad, liksom mina syskon. Anser att tro är nåt som finns i själen och inte i en kyrka eller religion. Och jag tror på naturen och därifrån vi alla kommer ifrån, moder jord.
Jubbe063
06-09-2013, 20:39
Fortfarande medlem i Svenska kyrkan, mest för att jag inte fått "fingrarna ur röven" än, trots att jag är Buddhist :-)
*Stintan*
06-09-2013, 21:13
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 21:19)  Som kristen familj och kyrkomedlemar så faller det sig naturligt att döpa sina barn i kyrkan och så har det väl varit i flera hundra år ,om barnen i äldre ålder känner att de inte hör till kyrkan så kan de ju själva välja att gå ur ju .Våra barn hör dock till kyrkan och vill stanna kvar där och alla våra barn och barnbarn är döpta i kyrkan också ,blir dop i oktober då sonen och hans sambo ska döpa lilla Tyra .För oss i vår familj så är kyrkan en del av oss och våra liv och att höra dit är viktigt för oss .I våra svåraste stunder har kyrkan funnits för oss alltid och vi har funnit tröst i vår kristna tro och i kyrkan .Nu är vi ju inte superkristna i den bemärkelsen att vi alltid går i kyrkan på söndagar ,vi lever som de flesta gör men vi finner en slags lugn och trygghet i att tillhöra Svenska Kyrkan och därmed bekräffta att vi är kristna .För min egen del så betyder min kristna tro mycket för mig och min tro är stark och den tron har hjälpt mig mycket när det varit svårt . Det mest naturliga borde väl vara att man fick välja själv, när man blir så pass vuxen att man kan det, om man vill bli medlem eller inte. Gillar inte tvångsanslutningar, som det ju blir när föräldrarna ska bestämma eller som det var förut att man föddes in i kyrkan, och att man sen efteråt kan välja att gå ur. Det är bakvänt.
Tänker naturligtvis inte rösta eftersom jag gick ur Svenska kyrkan för mer än trettio år sedan.
Jubbe063
06-09-2013, 21:26
Fast en sak är rätt konstig. Alla andra trossamfund styrs av andliga ledare eller trosråd, men svenska kyrkan av politiker från de vanliga politiska partierna i samma stil som när kyrkan fortfarande var statlig. Sen fortsätter svenska kyrkan att ta in medlemsavgifter via skattsedeln istället för via vanliga medlemsinbetalningar som de övriga.
Jag har lärt känna en del Präster genom åre och även umgåts med en och annan och man ska inte ta för givet att de är borgeliga !skulle nog vilja påstå att i dessa tider är de flesta präster åt sossehålet vilket i mina ögon är det mest naturliga för en präst !kyrkan har förändrats mycket sedan 60 -talet .För i tiden som vi säger var nog de flesta Präster Borgeliga men så är nog inte fallet i dag .En präst ska finnas till för alla oavset var du kommer ifrån .
*Stintan*
06-09-2013, 22:11
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:01)  Jag har lärt känna en del Präster genom åre och även umgåts med en och annan och man ska inte ta för givet att de är borgeliga !skulle nog vilja påstå att i dessa tider är de flesta präster åt sossehålet vilket i mina ögon är det mest naturliga för en präst !kyrkan har förändrats mycket sedan 60 -talet .För i tiden som vi säger var nog de flesta Präster Borgeliga men så är nog inte fallet i dag .En präst ska finnas till för alla oavset var du kommer ifrån . Vad har det med saken att göra om prästen röstar borgerligt eller åt vänsterhållet? Men att svenska kyrkan ska styras av politiker i kyrkoråd och kyrkofullmäktige är ju helkonstigt när kyrkan skiljts från staten. Varför ska det vara partipolitik i kyrkan? Du kan väl ändå inte mena att en präst som röstar borgerligt inte finns till för alla
Huggorm
06-09-2013, 22:12
Vore det inte bäst om alla röstade på kristdemokraterna?
Det är väl skillnad hur Prästerna står politiskt så klart ! Många Präster i dag sätter sitt yrke på spel för att hjälpa flyktingar tex .Trodde det var allmänt känt .
Jubbe063
06-09-2013, 22:59
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:01)  Jag har lärt känna en del Präster genom åre och även umgåts med en och annan och man ska inte ta för givet att de är borgeliga !skulle nog vilja påstå att i dessa tider är de flesta präster åt sossehålet vilket i mina ögon är det mest naturliga för en präst !kyrkan har förändrats mycket sedan 60 -talet .För i tiden som vi säger var nog de flesta Präster Borgeliga men så är nog inte fallet i dag .En präst ska finnas till för alla oavset var du kommer ifrån . Prästernas politiska sympatier har inte mycket med hur en religion styrs. Även pingstpastorer och metodistpastorer röstar i politiska val, men ändå styrs deras kyrkor på icke politiskt vis. Även buddhistiska ledare sympatiserar med vissa politiska åsikter utan att politiken får inflytande över deras religiösa kall :-)
theseraphim
06-09-2013, 23:02
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 21:19)  Som kristen familj och kyrkomedlemar så faller det sig naturligt att döpa sina barn i kyrkan och så har det väl varit i flera hundra år ,om barnen i äldre ålder känner att de inte hör till kyrkan så kan de ju själva välja att gå ur ju .Våra barn hör dock till kyrkan och vill stanna kvar där och alla våra barn och barnbarn är döpta i kyrkan också ,blir dop i oktober då sonen och hans sambo ska döpa lilla Tyra .För oss i vår familj så är kyrkan en del av oss och våra liv och att höra dit är viktigt för oss .I våra svåraste stunder har kyrkan funnits för oss alltid och vi har funnit tröst i vår kristna tro och i kyrkan .Nu är vi ju inte superkristna i den bemärkelsen att vi alltid går i kyrkan på söndagar ,vi lever som de flesta gör men vi finner en slags lugn och trygghet i att tillhöra Svenska Kyrkan och därmed bekräffta att vi är kristna .För min egen del så betyder min kristna tro mycket för mig och min tro är stark och den tron har hjälpt mig mycket när det varit svårt . Det jan knappast räknas som fritt val, det är diskret och kärleksfull indoktrinering.
Ja att hitta en helt opolitisk människa präst eller inte som passar ens egna åsikter lär nog bli svårt .
Jubbe063
06-09-2013, 23:12
CITAT (Motti @ 07-09-2013, 00:03)  Ja att hitta en helt opolitisk människa präst eller inte som passar ens egna åsikter lär nog bli svårt . Ja, det är sant. Men frågan är varför kyrkan ska styras av politiska partiers partiprogram när det borde vara bibeln och jesus lära som borde vara rättesnöret. Borde inte kyrkans arbete styras av kristen etik och humanism och inte efter den politisk piska som partiledningen håller i? Så är det i alla fall inom de allra flesta andra kristna samfund samt de flesta antra trosinriktningar.
Piccante
06-09-2013, 23:15
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:23)  Det är väl skillnad hur Prästerna står politiskt så klart ! Många Präster i dag sätter sitt yrke på spel för att hjälpa flyktingar tex .Trodde det var allmänt känt . Jag kan ha fel men jag tror inte att präster i sitt ämbete tar politisk ställning speciellt ofta? Däremot som privatpersoner står många präster för diverse åsikter. Att gömma flyktingar är något som SD säger sig villa motarbeta i sin kyrkopolitiska plattform.
*Stintan*
06-09-2013, 23:18
CITAT (Motti @ 06-09-2013, 23:23)  Det är väl skillnad hur Prästerna står politiskt så klart ! Många Präster i dag sätter sitt yrke på spel för att hjälpa flyktingar tex .Trodde det var allmänt känt . Jag förstår inte vad du menar. Om en präst hjälper flyktingar beror väl inte på var hen hör hemma politiskt. Varifrån har du fått att de sätter sitt yrke på spel?
Jubbe063
06-09-2013, 23:19
Ja, men sak samma. Svenska kyrkans medlemmar får sköta det här själva antar jag. Glad i alla fall att Sanghan inte styrs av politiska partier :-)
Piccante
06-09-2013, 23:19
CITAT (Jubbe063 @ 07-09-2013, 00:12)  Ja, det är sant.
Men frågan är varför kyrkan ska styras av politiska partiers partiprogram när det borde vara bibeln och jesus lära som borde vara rättesnöret.
Borde inte kyrkans arbete styras av kristen etik och humanism och inte efter den politisk piska som partiledningen håller i?
Så är det i alla fall inom de allra flesta andra kristna samfund samt de flesta antra trosinriktningar. Många politiska partier har den goda smaken att låta bli att göra partipolitik av kyrkovalet. Samtidigt efterfrågar många sympatisörer att deras parti ska vara synligt och ta ställning i t.ex. äktenskapsfrågan eller synen på kvinnliga präster. Därför har det uppstått fria nomineringsgrupper för kyrkopolitiskt aktiva som är partianslutna men de följer inte ett centralt program som partiet fastslår. De som vill politisera kyrkan mest är SD som vill återinföra statskyrkan.
Jubbe063
06-09-2013, 23:34
CITAT (Piccante @ 07-09-2013, 00:19)  Många politiska partier har den goda smaken att låta bli att göra partipolitik av kyrkovalet. Samtidigt efterfrågar många sympatisörer att deras parti ska vara synligt och ta ställning i t.ex. äktenskapsfrågan eller synen på kvinnliga präster. Därför har det uppstått fria nomineringsgrupper för kyrkopolitiskt aktiva som är partianslutna men de följer inte ett centralt program som partiet fastslår. De som vill politisera kyrkan mest är SD som vill återinföra statskyrkan. Spelar det någon roll? Det är ju ändå politiken som styr och inte läran :-) Borde väl vara teologer som tolkar hur kyrkan ska ställa sig i sakfrågor och inte viljan att bli "populär" vara "politiskt korrekt" och anpassa sin politik efter opinionsiffror i jakten på att vinna nästa val :-)
*Stintan*
06-09-2013, 23:37
CITAT (Piccante @ 07-09-2013, 00:15)  Jag kan ha fel men jag tror inte att präster i sitt ämbete tar politisk ställning speciellt ofta? Däremot som privatpersoner står många präster för diverse åsikter. Att gömma flyktingar är något som SD säger sig villa motarbeta i sin kyrkopolitiska plattform.  Jag måste säga att jag aldrig mött en präst som tagit politisk ställning i sitt ämbete och då har jag ändå jobbat i flera år inom kyrkan. Det skulle helt enkelt inte fungera. Åsikter privat javisst, det har väl alla, men jag skulle ändå inte kunna säga var alla de präster jag lärt känna stod politiskt.
Piccante
06-09-2013, 23:41
CITAT (Jubbe063 @ 07-09-2013, 00:34)  Spelar det någon roll? Det är ju ändå politiken som styr och inte läran :-) Borde väl vara teologer som tolkar hur kyrkan ska ställa sig i sakfrågor och inte viljan att bli "populär" vara "politiskt korrekt" och anpassa sin politik efter opinionsiffror i jakten på att vinna nästa val :-) Jag förstår din tanke. Svenska kyrkan har ju en väldigt lång historia som statskyrka och medlemmarna äger ju kollektivt väldigt mycket egendom i Sverige. Förr var det iaf väldigt vanligt att man testamenterade hus och gårdar till församlingen om man inte hade efterlevande och sv, kyrkan är en av de större skogsägarna i Sverige. De höll ju dessutom präster och klockare med tjänstebostäder och jordbruk förr som idag ger arrendeinkomster. Så medlemmarna behöver väl någon form av "styrelse" för att förvalta deras gemensamma tillgångar och sköta underhåll av alla kyrkor, församlingshem och ägor. Sen är ju den sociala biten en stor del av deras verksamhet med. Kyrkans ställning i teologiska frågor bestäms väl ändå av prästerna?
Skulle vilja påstå att Biblen styr inte prästerna ,inte nu mer i alla fall . Och tänk om vi anamade tex att  u ska älska din nästa så som dig själv
*Stintan*
07-09-2013, 00:09
CITAT (Piccante @ 07-09-2013, 00:41)  Jag förstår din tanke. Svenska kyrkan har ju en väldigt lång historia som statskyrka och medlemmarna äger ju kollektivt väldigt mycket egendom i Sverige. Förr var det iaf väldigt vanligt att man testamenterade hus och gårdar till församlingen om man inte hade efterlevande och sv, kyrkan är en av de större skogsägarna i Sverige. De höll ju dessutom präster och klockare med tjänstebostäder och jordbruk förr som idag ger arrendeinkomster. Så medlemmarna behöver väl någon form av "styrelse" för att förvalta deras gemensamma tillgångar och sköta underhåll av alla kyrkor, församlingshem och ägor. Sen är ju den sociala biten en stor del av deras verksamhet med.
Kyrkans ställning i teologiska frågor bestäms väl ändå av prästerna? Så är det.
theseraphim
07-09-2013, 00:31
Varför politiker bryr sig om kyrkvalvet är framtida röstfiske, charma in sig i kyrkan och dess medlemmar för att få rätt stöd när riksdagsvalet är. Det låter styggt men detta är bara en bricka i ett politiskt pr-spel för gallerian.
Piccante
07-09-2013, 00:48
CITAT (theseraphim @ 07-09-2013, 01:31)  Varför politiker bryr sig om kyrkvalvet är framtida röstfiske, charma in sig i kyrkan och dess medlemmar för att få rätt stöd när riksdagsvalet är. Det låter styggt men detta är bara en bricka i ett politiskt pr-spel för gallerian. Funderade just på om partierna får mandatstöd om de får plats i kyrkofullmäktige??? SD är ju väldigt målmedvetna och vill ta fler platser i kyrkovalet och det är ju inte minst bra för att bygga upp organisationen och få igång fotfolket men undrar om de tjänar ekonomiskt på det?
theseraphim
07-09-2013, 07:38
CITAT (Piccante @ 07-09-2013, 01:48)  Funderade just på om partierna får mandatstöd om de får plats i kyrkofullmäktige??? SD är ju väldigt målmedvetna och vill ta fler platser i kyrkovalet och det är ju inte minst bra för att bygga upp organisationen och få igång fotfolket men undrar om de tjänar ekonomiskt på det? Förmodar att det utgår någon form av lön för den som blir invald men jag tror att det för SDs roll handlar om rent röstfiske hos pensionärerna plus att bygga pr men på mig fungerar det inte då SD för mig är och alltid kommer vara nazister oavsett vad någon annan säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|