Full version: Gabioner
Thalamus
Hej

Har funderingar på att skapa en förhöjd köksträdgård med gabioner runt om, på så vis kanske eliminera lite mördarsniglar och även få till en bra näringsrik jord att odla i.

Någon som vet vart dessa gabioner av bättre kvalitet kan inhandlas och om någon har gjort något som detta innan? Skulle behöva lite alternativ att jämföra med, har bra hittat ett företag som har webbutik och som säljer hela gabioner av olika mått, med tillsynes bra kvalitet, www.furvik.se.

Iden skulle vara att denna köksträdgård skulle kunna byggas i etapper så som bönderna i Peru (eller vart det nu är) gör på sina sluttningar. Fylla dessa stenkorgar med jord och bara ha det yttre skalet med sten för det estetiska.

Gabioner ska ju lufta rötter väldigt bra så det borde ju funka?

Någon som byggt med gabioner , stödmur eller liknande? Tips/ råd?

/ Anna
Peztis
Funkar det mot sniglarna? Jag tänker på min vanliga gallerkompost, där är det gärna vinbergssnäckor. Nu har jag som tur är ingen erfarenhet av den spanska skogssnigeln men desto mer av av den tidigare nämnda och då skulle jag vara tveksam till gabionlösningen.

Jag är lite osäker på hur du menar... Tänkte du ställa ett gäng stenfyllda gabioner som en ram i en stor fyrkant och sedan fylla rammen med planteringsjord? Eller tänkte du plantera i gabionen?

Är det så här du menar?
Thalamus
CITAT (Peztis @ 06-09-2013, 15:48) *
Funkar det mot sniglarna? Jag tänker på min vanliga gallerkompost, där är det gärna vinbergssnäckor. Nu har jag som tur är ingen erfarenhet av den spanska skogssnigeln men desto mer av av den tidigare nämnda och då skulle jag vara tveksam till gabionlösningen.

Jag är lite osäker på hur du menar... Tänkte du ställa ett gäng stenfyllda gabioner som en ram i en stor fyrkant och sedan fylla rammen med planteringsjord? Eller tänkte du plantera i gabionen?

Är det så här du menar?

Ja precis en stor ram, fast med 20 cm väggar som fylls med sten, innanför markduk och sedan jord typ.
kerstin z5-6
finns ett flertal bolag som säljer och sänder som platta paket -googla gabioner bara
Thalamus
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2013, 20:05) *
finns ett flertal bolag som säljer och sänder som platta paket -googla gabioner bara

Hej

Ja jo jag vet, men vill inte hålla på med offert och så vill köpa direkt i en butik och får dem hemskickade.
Thalamus
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2013, 21:07) *

Dessa är färdigmonterade och då är det svårt att göra egna storlekar, samt att e bara har 3 olika storlekar på gabionen, på http://www.furvik.se/index.php?route=common/home så har de en uppsjö av varianter.
theseraphim
Sniglar klättrar väl ganska bra g.gif
Thalamus
CITAT (theseraphim @ 07-09-2013, 01:33) *
Sniglar klättrar väl ganska bra g.gif

Kanske går att preparera "stenväggen" med något som inte sniglarna gillar?
theseraphim
CITAT (Thalamus @ 07-09-2013, 01:36) *
Kanske går att preparera "stenväggen" med något som inte sniglarna gillar?

Frågan är vad och hur? Koppartejp blir ju lite svårt när underlaget är såpass ojämnt.
Thalamus
CITAT (theseraphim @ 07-09-2013, 01:41) *
Frågan är vad och hur? Koppartejp blir ju lite svårt när underlaget är såpass ojämnt.

Kanske går att köpa kopparplåt och sätta som en sockel runt, längst ner, kanske till och med blir snyggt?
saknal
Du kan också köpa gabioner på Demex AB hemsida. De försäljning standard och färg gabioner.
Pauline/Sthlm
Elsätt hela gabionen mot sniglar ... Hehe
Men blir kanske för många ledningar parallellt dvs för svag ström
O kan tänkas finnas andra konstruktionsnackdelar ;-)
Rigoletto
Hej! Jag tror att det kommer att bli mycket snyggt. Dessvärre tror jag att gabionerna kommer att bli perfekta hem för mördarsniglarna. :-(

Rigoletto
Tullia
Skaffa ull (går nog att få gratis av dem som har får. Preppa rejält med ullen. Den håller fukt en del och sniglarna tycker inte om att krypa i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon