Trädgård från grunden
Hade nästan bestämt mig för en idegranshäck, men priset, plantornas ringa höjd och förmodade långsamma växtsätt fick mig att tveka.
Hur lång tid kan det ta innan man har en häck som fyller sin funktion, d.v.s. är minst 150 cm hög?

Är nu inne på avenbok i dubbla rader, liksom saxade, och undrar om insynsskyddet blir dugligt även på vintern?

Är det någon som vet om avenbok växer snabbare än idegran?
Måste avenbok bindas upp vid plantering? Jag har ngn stans läst att så är fallet för att plantorna inte ska sno sig.

Hjälp mig med för respektive nackdelar för de olika häcksortena så att jag kan fatta ett beslut. wacko.gif

Bor i Zon 2-3, och häcken kommer att få sol större delen av dagen.
MRLINDELL
Avenbok är inte så lättskött och enkelt som många påstår. På vintrarna är de torra och vissna men behåller många av bladen, de ser skrotiga ut, ingen vacker syn.
Det blir inte mycket till insynskydd de första 5 åren om man vill ha det året om. Många avenbokshäckar man ser på plantskolor och trädgårdar är konstruerade med trådar och ibland plankor för att bli perferkt.
Sköter man den hysteriskt kan den bli skitfin 2-3 månader på året, resten av året är en ledsen häck.
Avenbok har blivit någon sorts "modenyck" i tron att det är extra fint, vilket det absolut inte är. Många nämner Thuja som 70-tal och associerar det till gamlingar, även detta verkar konstigt meed tanke på kvalitén året om. Många här använder idag Måbär eller Svart Aronia, en trend som håller i sig.
Tomterna i tätorterna blir allt dyrare och mindre. Trenden är allt mera att man vill ha in ljus och visa sin vackra trädgård. Att bygga "Barikader" som en del menar med insynsskydd är helt fel på små tomter.
Vill man ha en hög häck som är grön året om på direkten är 1.5 - 1.8 m Thuja det solklara alternativet. De plantorna finns snart överallt och har ett vettigt pris med tanke på storleken.
Hannele
CITAT (Trädgård från grunden @ 08-04-2004, 23:52)
Hade nästan bestämt mig för en idegranshäck, men priset, plantornas ringa höjd och förmodade långsamma växtsätt fick mig att tveka.

Idegran är lite långsam bara i starten, de första åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon