Gottnock
Hej!
Den här buskiga blomman kom fram efter att vi rensat bort björnbärsris och kaprifol vid en södervägg. Har blommat och vuxit till sig hela sommaren och det är inte slut än. Massor med frön i de också klockliknande fröställningarna. Själva blomman är cirka fyra till fem centimeter i diameter. Någon som känner till arten?[attachment=78530:100_4510.jpg][attachment=78531:100_4511.jpg][attachment=78532:
100_4514.jpg]
hattstugan
Välkommen hit!

Leanderklocka! Ettåring tror jag!
Eva i Skåne
Ja, ettårig. Kallas även ballongblomma.
Väldigt söt. När frökapseln torkar och blir brun finns det nåt som ser ut som ett bär i den (lite som physalis, men jag tror denna är giftig). I "bäret" finns massor av småfröer.
Om du låter plantan stå kvar och vissna ner kan du få väldigt många ballongblommor nästa år biggrin.gif
Gröna mormor
Jag har även hört att det kallas potatisblomma smile.gif. Hade ett tag massor av dom för dom fyllde ett tomt hål i trädgården. Kan bli väldigt stora exemplar också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon