lillagård
07-09-2013, 15:36
Hej!
Jag har en ganska stor yta med sand, 15x40 meter. 30 cm sand och markduk under.
Där växer ogräs obehindrat ovanpå.
Jag undrar om jag kan fuska och så gräs direkt ovanpå sanden? Jag förstår att det kommer ta lång tid innan man kan klippa gräset då en klippare eller ens steg skulle sära på eventuell nyväxt.
Kanske en ängsblandnig som ändå inte ska klippas och kan stå och gro i fred, i evighet?
Jag vet, att det optimala är att frakta dit matjord, men det har varken tid eller plånbok lust med.
Vad tror ni?
kerstin z5-6
07-09-2013, 20:10
ja visst kan du det men lite slöseri med bra markduk tycker jag ...
lillagård
07-09-2013, 21:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2013, 21:10)

ja visst kan du det men lite slöseri med bra markduk tycker jag ...
Jo det har du rätt i, men nu ligger den ju redan där

Men min undran är om det någonsin kan stabilisera sig och bli en "riktig" gräsmatta, som blir stark och inte släpper?
Huggorm
07-09-2013, 21:42
För att gräs skall växa bra krävs det näringsrik jord och det är ungefär så långt ifrån sand som man kan komma
strandskatan
07-09-2013, 22:05
Jag har sått gräsfrö i nästan bara sand på en bit av tomten, var för snål för att lägga på ordentligt med matjord, nu får jag vattna och gödsla den biten hela tiden för att gräset ska växa. Inte att rekommendera, alltså.
Hej
man är ibland tvinga att göra detta, men gräset behöver mycket näring och vatten, så behöver man vattna mycket, och gräset kan inte fasta bra på marken.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.