Kaknäs
Ovanpå jorden, i mitt »utblommade« potatisland, hittade jag en handfull av dessa frukter, bär eller vad det nu är.

Jag har googlat frenetiskt, men hittar inget. Vad ÄR det? Tomatillo ser ju ganska likt ut men jag har veterligen inga tomatilloväxter.

Slätt men lite matt skal.

Smakar syrligt, lite sött. Lite kiwi-smak faktiskt. Vad det än är är de nog inte riktigt mogna.

[attachment=78537:Oka__776...r_mindre.jpg]
Piccante
Eftersom du hittade dom under din potatis så är det säkerligen potatisfrukt från din utblommade potatis. Många moderna sorter varken blommar eller sätter sällan frukt men i år verkar vädret ha varit gynnsamt och många har fått frukt på sina potatisplantor.

Hela potatisplantan inkl frukten är svagt giftig pga av solaninet, bara stamknölar som inte fått ljus går att äta (potatisar) så ät inte mer av den.
Kaknäs
Åh, tack! Du har helt rätt. Trots många års potatisodlande hade jag ingen aning om att det kom frukt även OVAN jord på potatis. Stort tack!
Peztis
Spara fröerna så kan du så dina egna potatisar nästa år!
Piccante
CITAT (Kaknäs @ 07-09-2013, 21:45) *
Åh, tack! Du har helt rätt. Trots många års potatisodlande hade jag ingen aning om att det kom frukt även OVAN jord på potatis. Stort tack!

Under jord får de ingen frukt, vi äter stamknölar.
Huggorm
Potatisknölarna är väll ett sätt att lagra energi?
Peztis
Glömde skriva välkommen hit till Odla!

Potatisar sätter ibland frukter, vissa sorter verkar mer belägna än andra till detta. Ät dem inte! Allt ovan jord på en potatis är giftigt.

Om du tittar på frukten så ser du att den är rätt lik en tomat. Det är för att de är släkt, de heter solanum båda två.

Och som sagt, spara gärna fröerna och så dem i vår. Det finns en tråd under köksträdgården eller förökning i just det ämnet, har för mig att det t o m var jag som startade den! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon