Helenasos
08-09-2013, 10:38
Hej! Är helt ny här på forumet. Har tidigare varit en sån som tagit död på allt levande på fönsterbrädorna men nu har mitt intresse växt sig större för grönt och skönt så jag lyckas iaf hålla växterna vid liv. Nu har jag dock problem med mina två paraplyaralior som jag köpte innan sommaren. Dom skjuter bara i höjden och bladen sitter helt glest längst stammen. Alla förhållanden är bra, står i rätt fönster och vattnas/duschas enligt alla instruktioner jag läst. Dock är det dags att ge dem större krukor och längst ner på stammen har jag hittat små bruna prickar (se bild). Måste jag slänga dem? Ska jag beskära? Och hur i sådana fall? Tacksam för alla tips!
[attachment=78556:image.jpg][attachment=78557:image.jpg]
Eva i Skåne
08-09-2013, 11:02
Välkommen till forumet Helena!
I mina ögon ser dina växter perfekta ut. Jag tror de bruna fläckarna på stammen är helt naturliga för växter. Det ser inte ut som nån ohyra.
Man kan säkert toppa dom, men för att få nån form på växterna sen borde det göras ganska långt ner och det vore synd på så fina plantor. Vänta i vilket fall som till våren. Tycker du dom är alldeles för höga då så kan du beskära och dessutom ta vara på topparna och få nya rötter på.
Helenasos
10-09-2013, 02:13
Hej och tack för ditt svar!
Ja växer gör dom iaf så att det knakar! Men formen är lite lustig, dom är helt spretiga i toppen. Hur som så lyssnar jag till ditt råd och låter dom vara till i vår så får vi se hur dom beter sig då.
Dom bruna prickarna sitter fast så det är nog som du säger ofarligt för växterna. Skönhetsfläckar?
Hej
som sa min kompis jag såg ingenting konstig på din växt. men jag ska säga till dig om växter växa mera på hög, det betyder att de har lite ljus på sina plats så de växa upp förr att nå ljuset, om du såg några fläckar på bladen ELLER ANDRA DELAR , du ska snabb ta bort skadad blad för att de bär nya sjukdom generationen som kan smita andra växter. vattna inte före jord blir torka annars växter ska få svamp på rötter.
Obs
Man måste kämpa fört att behåller sin växter frisk och fina, för att man kan lära sig,
H.Bassam
theseraphim
10-09-2013, 21:03
Paraplyaralian har en tendens att växa kraftigt under sommaren speciellt när de står i fönster som blir rena växthuset. Ställ de gärna lite längre in i rummet under sommaren för att lugna ner dem. Nu kan du dock beskära dem för att då lite ordning på dem.
Hej
Man behöver inte beskära växter, om växter är frisk och fint.
H.Bassam
Jubbe063
12-09-2013, 09:49
CITAT (Bassam @ 11-09-2013, 20:24)

Hej
Man behöver inte beskära växter, om växter är frisk och fint.
H.Bassam
Jodå, kan behövas om växterna blir för stora och otympliga för bostaden. Spelar ju ingen roll hur starka, friska och fina växterna är om de blir för stora.
Chili Linkan
15-10-2013, 15:45
Jag har min Paraplyaralia i ett Norrfönster. kanske aningen nordväst, växer jätte bra där, dem gillar gott om näring sommartid och blir snabbt krävande på krukstorlekar då rotsystemet växer och blir stort jag kommer aldrig ifrån att det kommer ut rötter ur bottenhålen tillslut, jag vattnar min hälften så ofta ungefär som de flesta andra blommor jag har, och tycker den verkar gilla att få torka ur ordentligt.
När jag var i Mexico såg jag dessa överallt, ofta som "häck-växter" Så att du kan beskära dem råder det inget tvivel om då Mexarna beskär och formar växter väldigt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.