Det här körsbärsträdet (Stella) planterades förra sommaren och blommade fint i våras, men inga bär.
Det är ju så spretigt och gängligt så jag antar att jag måste göra något för att det ska kunna bli en tät krona så småningom. Men hur ska jag klippa...? Det är ju bara fyra grenar. Det kanske är ett måndagsexemplar...
Tacksam för alla råd!
Gängligt körsbär
Huggorm
08-09-2013, 20:25
Möjligtvis kan du ta bort de två nedersta grenarna om du vill ha kronan högre men annars är det bara att vänta. Den förtätar sig själv så småningom när den känner sig redo, det är helt enkelt deras sätt att fungera.
Ok, tack för ditt svar. Då får jag ha tålamod!
Nenna på Aspö
09-09-2013, 08:50
Det blir inte bra om du klipper bort något redan nu, den behöver spotta på sig litet först. Vad du kan göra i början är att gallra ut grenar som växer nedåt eller in mot kronan, lyfta kronan får du vänta med till dess trädet blivit högre. Däremot bör du fundera på om du vill ha en eller två huvudstammar, jag hade nog valt att klippa av det högre skottet till höger på bilden där det grenar sig för att gynna tillväxten på det andra skottet. Det finns flera böcker om beskärning, jag rekommenderar Johanna Lindholms och Torbjörn Åkessons Beskärning av trädgårdens träd och buskar eftersom den är väldigt lättbegriplig och trevlig. Den borde gå att få tag på på biblioteket, om inte annat.